Снимка: БГНЕС

В навечерието на Коледа, когато украинските католици се събраха да празнуват в Латинската катедрала в западния град Лвов, електричеството беше спряно, следствие от последните вълни от руски ракетни удари по електропреносната мрежа на страната.

Семейството на 50-годишната Оксана Михайловна ще празнува два пъти тази година, поради натиска да се оттегли от православния календар, който отбелязва Коледа на 7 януари, и поради други последици от войната.

"Съпругът ми е на изток в момента, така че децата ми ще дойдат за вечеря на Бъдни вечер и ще имаме нещо като празник. Съпругът ми ще се върне преди 6-ти и тогава ще празнуваме както трябва. Но ще бъде семпло и по-небрежно. Не сме в настроение за голям празник. Обикновено на работа споделяме рецепти с колегите ми", разказва тя пред The Guardian. "Сега говорим само за ракетни удари. Тона убива настроението. Но все пак ще вечеряме на 24-ти и на 6-ти, за да може цялото семейство да се събере. Но няма да е както преди."

Първата Коледа в Украйна след февруарската инвазия остави страната напълно преобразена с жители, събудени в неделя отново от национална въздушна тревога.

На изток, в района на Донбас, и на юг, места на двете фронтови линии, тези войници, които могат, са седнали с другари, а не със семейства, за да хапнат от традиционната коледна каша от мак, жито и стафиди, наречена кутя.

За мнозина обаче това е история за безмилостен конфликт на тежки битки, а руснаците продължиха да обстрелват цивилни центрове, включително южния град Херсон, където 10 души бяха убити на Бъдни вечер.

За много цивилни близо до фронтовата линия в неделя ястията ще бъдат приготвени на печки или на огън, докато мнозина в цялата страна ще започнат деня с "военно кафе" – черно без захар.

Във видео обръщение към нацията късно в събота президентът на Украйна Володимир Зеленски предупреди, че украинците ще трябва да издържат зимата, но добави: "Ще празнуваме нашите празници. Както винаги. Ще се усмихваме и ще бъдем щастливи. Както винаги. Разликата е една. Няма да чакаме чудо. В края на краищата, ние сами го създаваме."

И докато украинците се опитаха да подчертаят чувството за нормалност в навечерието на Коледа на фона на продължаващата криза, повечето, като Оксана, казват, че просто се опитват да се справят. В парка VDNG в покрайнините на Киев, малко преди Коледа, няколко семейства си правеха селфита пред коледната елха на фона на някои от огромните паметници на града от съветската епоха.

След като падна свеж сняг, работници разчистиха празната пързалка, а сергиите поставиха традиционни закуски с месо и зеленчуци на скара и котли с греяно вино. Алина Власюк купуваше сладкиши за сина си, Максим, на две години, посещавайки парка с брата на Алина, Сергей.

"Живеем наблизо и дойдохме, защото нямаме ток в апартамента си. По-добре е, отколкото да седите на тъмно", споделя тя.

Тази година, обяснява Власюк, семейството й ще празнува Коледа на 25 декември за първи път, а не на 7 януари, като ще посети семейството си на село, вместо да остане в Киев.

"Реалността е, че дори кога да празнуваме Коледа се превърна в дълбоко политизиран въпрос в разгара на войната", казва тя.

От векове украинците празнуваха Коледа на 7 януари, датата на Рождество Христово според Юлианския календар. Но след инвазията на Владимир Путин през февруари, Православната църква на Украйна позволи на паствата си за първи път да празнуват Коледа на 25 декември, в отдалечаване от Русия и с поглед към Запада.

"Страхуваме се да останем и да празнуваме тук, в града, защото се притесняваме, че руснаците може да организират провокация по празниците", казва Власюк.

Рискът от руски удари означаваше отмяната на коледните базари на площад Софиевска в Киев, където беше поставено поне едно дърво. Дърво беше издигнато и на централната жп гара на Киев след съвещания от кмета Виталий Кличко и общината. Самият Кличко, подобно на много украинци, тази година ще бъде отделен от семейството си, което е в чужбина.

В някои от метростанциите, използвани като бомбоубежища, бяха положени усилия да се поставят декорации за семействата, принудени да се крият по време на въздушните нападения.

В едно от тези централни метростанции, недалеч от площад Майдан, сестрите Светлана и Олга Вербишчук седят на едно стъпало и пеят коледни и народни песни, акомпанирайки си на бандура, традиционен украински струнен инструмент.

"Опитваме се да поддържаме морала на хората", казва Свитлана. Тя добавя, че тази година едва ли ще празнуват. Вместо това сестрите ще готвят храна за доставка на войските.

"Няма да е като преди войната. Ще се молим за нашите войници и ще бъдем доброволци както на 25 декември, така и на 7 януари", допълва тя.

Някои традиции са успели да оцелеят в навечерието на Коледа, включително коледна служба в катедралата "Света София" с камерния хор в Киев. На репетиция за това представление хорът изпълняваше Shchedryk – мелодията, известна на английски като Carol of Bells – песен от традицията на колядката, популяризирана преди век от композитора Микола Леонтович и след това адаптирана с нов текст на английски.

Това е песен, базирана на натрапчива мелодия от четири ноти, която се превърна в трогателен музикален символ на войната в Украйна, изпълнявана по целия свят.

Сред певците беше диригентът Микола Хобдич, основател на хора. Подобно на много украинци, той планира да даде парите, които обикновено би похарчил за празненства, на войниците, които се бият на фронта.

"Просто се моля за електричество тази година", казва той. "Живея на 22-ия етаж в жилищен блок. Когато се прибера вкъщи, гледам дали светят лампите, за да разбера дали асансьора работи. Електричеството ще означава топла храна и че по-възрастните приятели и семейството ще могат да дойдат."

"Сега животът ни стана много прост", споделя Таисия Юревия, ръководител на хора. "Сега поне хорът може да пее заедно. В началото на войната бяхме разпръснати в различни градове, дори в различни държави."

Наталия Громова, професор по история и етнограф в Киевския национален университет "Тарас Шевченко", която изучава народните традиции, вижда поне част от културните инвестиции в коледните традиции като реакция на наложената секуларизация от съветската епоха.

Тя обаче е разочарована, че украинската православна патриаршия е излъгала по въпроса на кой ден да празнува, като предполага, че тези, които искат да празнуват на 25 декември, а не на 7 януари, могат да го направят.

"Не разбирам защо църквата не би била по-решителна. Бяха много меки, когато трябваше да са по-твърди", на мнение е тя.

Междувременно Громова се надява, че ще може да прекара Коледа по начина, по който е свикнала, като вземе рекордер и посети общности в Карпатите за своите изследвания.

"Бих искал да отида, но кой знае дали влаковете ще се движат."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase