Снимка: БГНЕС

Забраната за пътуване приземи флотилиите на десетки авиокомпании и доведе до огромни загуби в бранша. Все още не е ясно кога полетите ще се възобновят отново, но когато това стане, пилотите ще трябва да реагират бързо.

Но това не означава само да облекат униформите си, а и припомняне на уменията за боравене с инструментите в кабината и гарантиране, че ще се държат към строгите правила за безопасност на авиацията. А това е трудно, предвид факта, че повечето пилоти са блокирани у дома.

"При пилотите се изискват чести обучения и "неотдавнашност", за да могат да летят", казва Брайън Струтън от Британската асоциация на пилотите на (BALPA), която представлява интересите на всички пилоти във Великобритания.

"Неотдавнашност" означава спазване на разпоредбите, които гласят, че един пилот трябва да е извършил успешно три излитания и кацания през деня в рамките на предходните 90 дни. За да могат да летят както през деня, така и през нощта, пилотите на пътнически самолети трябва да извършат три излитания и кацания през нощта, отново в рамките на 90 дни. Те са по-трудни, тъй като пилотът има по-малко визуални сигнали.

Но има и други редовни проверки - те включват проверка на правоспособността, за да може пилотът да запази своя лиценз. Освен това авиокомпанията, за която пилотът работи,  трябва да извършва проверка на експлоатационните умения на пилотите си на всеки шест месеца.

"Повечето от тези проверки могат да се извършват в симулатор на ниво D, казва Адам Туидел, опитен пилот и изпълнителен директор на PrivateFly, платформа за резервации. Тези симулатори са с възможно най-напреднала технология - пилотите все едно управляват истински самолет. Те също така са важни, тъй като помагат на пилотите да практикуват уменията си, когато не летят.  Въпреки че може да се практикува, използвайки компютърни симулатори като Microsoft Flight Simulator, няма заместител, когато става дума за оценки, обучение и сертификати. Пилотите трябва да имат достъп до истински, пълномащабни симулатори, но за да се случи това, те трябва да са налични. Ала на повечето места по света много от местата, предлагащи симулатори, са затворени.

Има и друг проблем - наличието на инструктори и изпитващи за извършване на проверки. Трябва да присъства и вторият пилот.

"Ще има значително намаляване на наличните слотове за симулатори. Когато авиокомпаниите трябва да се върнат към нормалната си работа, те няма да могат да го направят незабавно", казва Туидел пред CNN Travel.

Проблем са и разходите - един час в симулатора струва около $300 до $400 и то е без необходимия персонал.

Освен това има редовни изисквания за обучение при пожар и дим, по време на които пилотите трябва да влязат в изпълнен с дим самолет и да го евакуират. Има и курсове за първа помощ и обучение за управление на ресурсите на екипажа, което включва оценка на това как членовете на екипажа работят заедно като екип.

Сложността на всички тестове за сертификати, както и факта, че по-голямата част от активните пилоти в света, 290 000 души, седят у дома прави проблема твърде очевиден.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase