Снимка: архив, Ройтерс

Рекордна наемна активност в търговските центрове отчитат експерти през първата половина на 2019 г.

За периода в моловете в София и в страната са отворили над 60 000 кв. м нови магазини, което надхвърля обемите на пазара за всяка от последните пет години. Това показва статистиката на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton.

Силната наемна активност за периода се дължи основно на отварянето на търговския център Delta Planet (37 000 кв. м) във Варна през март, както и на разширението на The Mall в София с 12 000 кв. м на мястото на освободените от Carrefour площи.

Продължава преструктурирането на освободените от веригата помещения в Paradise Center. През първото шестмесечие на годината нови обекти отвориха и в открития миналата есен търговски център Plovdiv Plaza.

Анализът на компанията показва, че с навлизането на пазара в по-зряла фаза София и големите градове вече са наситени с площи в търговски центрове. Нови проекти излизат все по-рядко и наемният пазар е движен най-вече от размествания и обновяване на миксовете от наематели във вече работещите.

Сегашната вълна от нови откривания е благоприятна и за наемателите, тъй като дава възможност на бързо разрастващи се брандове да увеличават присъствието си на пазара.

Силната активност на наемателите и ограничените възможности за разрастване са причини за продължаващия ръст на наемните цени.

През второто тримесечие на 2019 г. средният наем на първокласна площ във водещите търговски центрове в София достигна 36 евро/кв. м, а на водещите търговски улици - 54 евро/кв. м. Тенденцията е към плавно покачване на цените през следващите тримесечия, смятат от компанията.

Активният наемен пазар е довел и до спад на дела на незаетите площи в София от 9% на 7% през полугодието.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase