Снимка: Reuters

През 1999 година, Джеф Безос категорично заявява: "Не можем за ви гарантираме, че Amazon ще е успешна компания. Това, което се опитваме да направим, е страшно сложно." От създаването на онлайн магазина са минали едва пет години. Бъдещето му е несигурно. Всъщност, фактът, че Безос също не е бил сигурен в успеха си, е изненадващ.

Днес, 25 години след създаването си, Amazon е една от най-ценните публични компании. А благодарение на своята изобретателност, Безос се превръща в един от най-богатите хора в света. Това, което започва като магазин за книги, се превръща в глобален гигант с възможност за абонаменти, физически магазини, продажба на хранителни стоки, собствени умни технологии и система за доставки, чрез която потребителите могат да получат само за час своята поръчка.

Но как Безос построи империята Amazon?

Разтежа на Amazon може да се види отлично във финансовите отчети - тя е втората публична компания в света, оценена на 1 трилион долара след Apple и на второ място по пазарна оценка в света след Microsoft. Очаква се приходите от продажби да достигнат рекордните 275,06 млрд. долара до края на тази година, като прогнозите показват, че до края на 2020 г. да се увеличат до 320 млрд. долара. Amazion се развива толкова добре, защото започва да се разпространява из целия свят, но и защото завладява нови пазари и сектори. Със собствена стрийминг платформа, магазин за хранителни продукти и технологични изобретения, компанията се конкурира с други гиганти като Facebook, Apple, Google и Netflix. Ала всичко започва с един онлайн магазин за книги.

 "Когато преди 4 години пуснахме сайта си за продажба на книги ни казаха: Вижте, вие сте просто програмисти, които нищо не разбират от литература. И бяха прави", казва младият Джеф Безос през 1999 година. Но Amazon запълва ниша, която скоро дава възможност на компанията да предложи на клиентите си по-голям изобор на книги, за разлика от конкурентите си, построени от тухли и хоросан. Тогава се появяват и електронните четци и книги, които също допринасят за възхода на Amazon.

1999 година - компанията ставата най-голямата платформа за онлайн продажби в света.

През 90-те Безос решава, че Amazon вече няма да продава само книги и се насочва към музиката и DVD-тата. Скоро, имеприята му включва кухненски уреди, електроника и играчки. С увеличаването на складовете на компанията, се увеличават и стоките, които предлага. Така расте и популярността й сред клиентите. Десет години по-късно, през 1999 година, Amazon става най-голямата компания за онлайн продажби.

2005 година - Amazon започва да предлага абонаменти.

През 2000 година, компанията отваря платформата за стотици малки бизнеси. Безос знае, че трябва да направи нещо за своите верни клиенти. Така през 2005 година се появява Prime Membership - възможност някои стоки да бъдат доставяни за отрицателно време. Това увеличава рязко продажбите на всичко, което сайта предлага. Днес, близо 1000 милиона клиенти имат своя Prime. Освен бърза доставка, те получават достъп до стрийминг платформата на компанията и музикалния й каталог.

2007 година - компанията пуска първия си собствен продукт за клиенти.

Amazon никога не забравя своите корени в продажбата на книги. За това през 2007 година в сайта се появава The Kindle - устройство, което позволява да се четат книги където и да е, без да се носят тежките им хартиени тела. През 2010 година, различни други компании започват да се опитават да правят различни версии на Киндълът, но Amazon остава водеща в сектора. Тя е и първата компания, която пуска свое умно устройство с изкуствен интелект, което да помага на всекидневния живот на хората - Алекса.

Къде ще е Amazon след още 25 години?

Бъдещето на компанията изглежда много по-сложно от просто продажба на стоки в интернет. 2018 година бе трудна за Amazon и пазарната й оценка леко се понижи. Сега, онлайн платформата развива своите физически магазини и създава един нов вид пазаруване. Какво ще се случи от тук нататък, предстои да разберем.

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase