Снимка: Pixabay
fallback

Трудно е да се извади една компания от фалит, независимо дали е частна или държавна. Това каза Владимир Владимиров, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ", в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

"Световната практика показва, че по-малко от 30% от фирмите, които изпадат в състояние на фалит или близко до фалит, биват извадени и продължават да функционират".

Много трудно е да бъде извадена от фалит и една държавна компания, подчерта събеседникът. "Хората смятат, че след като една компания е държавна, тя не може да фалира, но на практика не е точно така".

На въпроса какво го е провокирало от кариера в частния сектор да продължи професионалния си път в БДЖ гостът каза, че това е станало съвсем случайно: "Тогавашният министър просто ме помоли да разгледам предприятията, които се намират в министерството на транспорта и да преценя къде мога да му помогна. Аз разгледах и избрах БДЖ, тъй като предпочетох да тръся предизвикателството, въпреки че не очаквах предизвикателството да бъде толкова голямо. По-късно разбрах с какво точно се сблъсквам".

Възможно ли е БДЖ да фалира?

Имаше такава опасност, но тази опасност е преодоляна в резултат на реформите, които предприехме като ръководство от началото на 2010 година, каза гостът.

Кои са най-големите пречки, които стоят на пътя на възстановяването на компанията?

"Когато мениджърите се занимават с т.нар. turn around мениджмънт, те трябва да знаят как функционира системата като цяло. Това е един дълъг и труден процес, защото е очевидно, че мениджърите, които са управлявали компанията до този момент не са имали разбирането какво трябва да бъде направено. А мениджърите, които идват, нямат видимостта за цялата система, за да могат веднага да приложат всички мерки, които са необходими. Системата не е достатъчно прозрачна във всяка една такава фирма, която се намира на ръба на банкрута. На нас ни трябваше да извървим един процес на учене. Всяка година въвеждахме нови мерки".

"Ако имахме видимост и бяха преодолени инерционните процеси, включително и като отношение на институциите, реформата можеше да приключи за две-три години, а тя се проточва вече седем", категоричен бе събеседникът.

"Вече сме изчерпали потенциала да откриваме нови мерки. Всичко, което трябва да се приложи, е ясно. Въпросът е то да бъде практически приложено. Ние сме преминали процеса на изучаване".

Преодолими ли са инерционните процеси в БДЖ? Какви мерки са предприети, за да се намалят задължанията на БДЖ? Как и къде са прилагани мерките за намаляване на задължения, преструктуриране, оптимизиране и какъв е ефектът? Колко са задълженията, които все още не са погасени от БДЖ и как се постига стопяване на дългове от такъв мащаб? Кога ще трябва да се намеси държавата с финансова подкрепа и кога? Ще успее ли БДЖ да върне доверието на клиентите? Може ли БДЖ да излезе на печалба? 

Вижте повече на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

14

Анонимен

преди 5 години

вижте какъв идиом "БДЖ да влезе в релски". Знаете ли че когато е създадено БДЖ, всички са ни се чудели, че няма друга държава в ЕВРОПА която да има такаав голяма железопътна мрежа. Знаете ли че през войните сме представлявали голям интерес за всички инменно заради БДЖ. Знаете ли български специалисти пробиват път там, където немски специалисит не посмяват - само с едно муле. А днес умишлено я съсипват железницата, заради магистралите на Бойко

13

Един от Северозапада

преди 5 години

Това са подробности, важното е да сме стабилни и предвидими като партньори в ЕС и Нато, двигател за подобряване отношенията Турция-Европа, и за интегрирането на Западните Балкаи. А и още не е питал Баце началниците, какво да прави с БДЖ-то, ще му дойде и на него времето, както едно по едно идва за всичко. На края последния от милионерите, които са останали в тази територия, да спре новите китайски реактори, да не стане някоя беля, и да се спасява някъде.

12

Анонимен

преди 5 години

Индия и Китай предлагаха техни влакове.

fallback