Снимка: pixabay

Столицата ни се нарежда до другите градове в Централна и Източна Европа по концентрация на офис пространства на човек от населението.

Пазарът на офис площи в България е концентриран в София, а във вторичните градове като Пловдив, Варна и Бургас не е толкова развит. Това каза Станимира Пашова, мениджър офис площи в консултантската компания Cushman&Wakefield Forton по време на годишната конференция "Инвестиции и строителство на офис сгради".

"Считаме, че ако положим усилия, открием наематели и инвеститори и имаме подкрепата на местните власти, офис площите във вторичните градове могат да се доразвият и да допринесат за развитието на офис пазара в България като цяло", допълни Пашова. Сред слабостите на тези градове тя посочи недобрата свързаност, но според нея местните власти вече осъзнават големия им потенциал и затова има подобрение.

Михал Муц, изпълнителен директор на Ceres Management Services, сподели полския опит в развиването на офис пространствата в столицата Варшава и във вторичните градове. Той призна, че властите в полската столица са допуснали много грешки, в резултат на което се е създал неправилен микс между жилищни зони и офис сгради.

"Една част от града беше фокусирана само върху офисите и тя полуофициално беше известна като Мордор – 200 хил. обитатели, които отиваха да работят там, а след 18 ч. районът опустяваше", разказа той.

Ситуацията вече се променя, защото властите във Варшава са започнали да развиват инфраструктура като пътища и подземни комуникации. От друга страна старите офиси на над 15 години, които вече не са достатъчно модерни, се преобразуват в жилищни сгради.

Муц посочи, че във вторичните градове в Полша и Чехия са допуснати много по-малко грешки и те разполагат с по-добри офиси, изграждани в историческата част на градовете, които имат и други функции.

"Основната промяна за микса на офисите бяха детските градини и това активизира жените да се връщат бързо на работа след раждането", посочи Муц.

Станимира Пашова съобщи, че в момента в София има интерес към стари сгради, които се преустройват в офиси и това е ниша с голямо търсене.

Участниците се обединиха около идеята, че собствениците на офис сгради трябва да проявяват гъвкавост и да търсят креативни решения, за да отговорят на специфичните изисквания на младото поколение наематели.

Локацията, устойчивостта и свързаността също остават важни фактори за привлекателността на офис пространствата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase