Снимка: Dnes.bg
fallback

На концерта си на Джаз феста в Банско Йълдъз Ибрахимова събра цял площад хора. "Просто се забавлявах", бе нейното оправдание за претъпкания мегдан.

Да, наистина е веселие да гледаш как музиканти като Веселин Веселинов-Еко и Христо Йоцов си зарязват баса или барабаните, за да гонят по сцената хвърчащите ноти.

Всъщност, с ноти или не, вокалният еквилибризъм на певицата от най-горните до най-ниските октави отдавна е познат и въпреки това всеки път ни изумява.

Острата смяна на ракурси и жанрове – Бах, през Дюк Елингтън, легендарния Дизи Гилеспи "Нощ в Тунис" до "Дилмано, Дилберо" или руски романси – създава не само разнообразие, а и в един момент импровизацията те отнася, обърква, пречупва, омотава.

"Удоволствие е да пея, но държа на свободата си", допълни Йълдъз.

Определяте джаза като "музика на свободния дух", но по мнение на други джазмени той вече се е комерсиализирал. Къде е истината?

Целият свят се е комерсиализирал. Вижте популярната музика. На преден план излиза показността, външността, а липсва материалът, който да продължи напред във времето, съдържанието. Поколението на дъщеря ми например слуша по цял ден АВВА от мойта младост, същото го правят и в Музикалното им училище, защото има мелодия, хубави аранжименти.

Не съм страстен любител на поп музиката (преди й казвахме естрадна), но като се заслушам, направено е с вкус. Има музикантската основа, чувство, душа и в тази не толкова сложна поп музиката. Затова мисля, че комерсиализирането е във всички посоки на нашия живот. Колкото се може по-бързо да консумираме, да го изхабим и да дойде ново, което да се консумира, а пък дали вътре има чуства или не, остава на заден план. Така е с целия ни живот, не само с музиката.

Кой ви отвори гърлото за огромния диапазон, който имате?

Пеенето явно е било моя необходимост. Майка ми казва, че съм започнала на година и половина, слушайки нейните песни. По-нататъшното развитие ме откара в посока на класическата музика, започвайки с пиано в детска възраст.

Спомням си, когато влязох в Музикалното училище – била съм на 15 години, помолих учителката по пеене да ми чуе низините –  колоратурен сопран съм, но имам и низини. Тя беше изненадана, на 15 години човек все още не е оформен като глас. Съгласи се да работим, но зададе въпроса какво ще пеем? "Няма писани песни и арии за твоя глас, а е безсмислено гласът ти да се разпява и развива без материал."

Още в Музикалното училище пеех Ела Фицджералд, но никога не исках да я имитирам. В междучасието сядах на пианото и си импровизирах нещо с гласа. Някой винаги стоеше на вратата, за да даде знак, когато идваше учител - не всички бяха благоразположени към джаза. Аз веднага се преориентирах, все едно пея арии. Но вече бях решена какво ще е.

Т.е. насочването Ви към джаза е самоучител?

Да, бих казала. Дадоха ми касета на Ела Фицджералд, не мръднах, докато не я изслушах докрай. И определи моя избор – това ще правя! Разбира се, Сара Воон с нейния незабравим концерт в зала "Универсиада" също.

Много от джазмузикантите ме питаха: защо пея толкова ниско като мъж. "Пей като Ела – технически съвършена във височините." А аз си мислех, защо? Като имам в плюс и нисък глас, да го скрия в джоба си ли? Какво да го правя?

И когато чух Сара Воон, толкова ми допада, че започнах да плача. Тя изпя една след друга няколко балади, с което е много трудно да задържиш публиката, без бърза песен помежду. Невероятна беше, няколко дни нищо не говорих. Исках да си запазя всичката емоция. Показа ми – трябва да държа на това, което съм аз и го имам, а не да съм номер две, когато има Ела Фицджералд, която е номер едно.

Ако живеехте в европейска страна или Щатите, с този уникален глас, щяхте да сте чело в музикалните топ класации. Балканите ли ограничиха Вашата известност?   

На едно от турнетата в Америка импровизирано ни заведоха в един от най-добрите джаз клубове. Пееше група с певица – всички бяха черни, тя ме обяви. Е, какво да правим?, пита пианистът. Казах: "Нека да започнем с Гершуин, сол мажор..." той се изправи.

Започнахме, половин час някъде. Тромпетистът се разпали, направихме няколко подред импровизации. Предложиха ми да остана. "Ако дойдете при нас, нашата група ще полети!"

Необяснимо е защо не останахте?

Пея за удоволствие, когато аз искам, а не когато ми кажат трябва. Моят дух е много свободен. Имала съм мениджъри във Франция, Германия, чудесно предложение за солист в National de Jazz – оркестърът, който събира музиканти от цял свят във Франция.

Работихме с бившия му шеф Антоан Ерве, имахме много концерти във Франция, в Европа и сега преди няколко месеца в Анкара. По това време правехме интересна модерна опера в Южна Франция, между паузите прелитах до Германия да пея с немски музиканти.

Като разбрах че е с час от – до, не можеш да си свободен, защото ти дават заплата, казах – не. Условията са добри, но свободата ми е по-ценна.

Как подбирате репертара за дисковете си?

Зависи какъв проект ще правя. Спомням си албума "Marcanja" – циганските романси, идеята тръгна от Турция. Български приятели,  живеещи в Турция ми предложиха, пееш страхотно цигански романси, направи концерт. Чудех се обаче откъде да намеря пианист, турски не може да свири такава музика.

Сетих се за руснаци, които са в консерватории, симфоничните оркестри. Намерих, в началото на репетицията дори беше надменен. Казах му какво точно да прави докато пея, той млъкна и до края беше безропотен. Направихме страхотен концерт в една от най-красивите зали на Анкара.

Преведохме текста, много поетичен – руски цигански романси, между песните го чете актьор, за да стигне за какво пея до слушателите. След концерта ме поздравяваха и питаха къде да намерят албума. Месеци наред после слушах цигански романси, а и пианистът Евгени Комаров (изключителен музикант), ми даде своите архиви, остави оригинални ноти.

Той не един път ми е предлагал: "За какво ти е този джаз? Ей сега те пращам в Щатите, в Париж, има места, където се пеят цигански романси и можеш да спечелиш страхотни пари." Аз разбира се, отказах.

Много добра възможност да науча тази музика ми даде участието в "Унижените и оскърбените". Богата постановка на режисьора от Народния театър Филип Филипов, с роля, имаше хор, шест китаристи, играхме го при пълни зали пет сезона.

6-7 месеца слушах, събирах, прослушвах музика, но реших че не ми е достатъчно – трябва да я съчетая и с класическа, пак с джаз импровизации. Взех 19-те унгарски рапсодии на Лист (през 19 век европейските музиканти много са се интересували от циганска музика), дори партитурите, за да взема мотивите точно както той е писал.

Аранжиментите станаха за 4-5 дена. Едно след друго започнаха да ми идват циганските романси и като че ли от само себе си да се събират с класическата музика. Вкъщи тероризирах всички, слушаха от сутрин до вечер. Така си посрещахме и гостите – заповядайте, имаме страхотна музика – цигански романси. Но пък ги записах след това за 15 часа.

Зная че сте в процес на подготовка за нов албум…

По-различен ще е – подарък за майка ми. Това са стари румелийски народни песни, турски, които тя е научила от своята баба и вече 4-5 поколения ги знаят. Пак с български музиканти – Еко, Христо и Живко, първият етап завърших.

След две седмици продължаваме в Анкара. Ще покана Иво Папазов, Теодосий Спасов, майка ми, Зуна – три поколения.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

24

фен

преди 13 години

Вярно е, че в България всичко се политизира, но в Турция - още повече. Хамали може да наричате децата си, ако имате. МНОГО българки и българи имат талант, не по малък от на Ялдъз. Като умения в "класическа" музика изобщо не ми говорете, защото няма такива. Друг проблем винаги е бил ВКУСЪТ и при "миксирането". Не знам накъде "напред" я подкарвате, тя казва че, практически, светът е в краката й - от Анадола, през Европа, та до САЩ. С две думи, ПАЗИ БОЖЕ СЛЯПО ДА ПРОГЛЕДА.

23

фен

преди 13 години

Много поетично защитавате Ялдъз. НО, прочетете постинга и вижте снимката, преди да говорите, че Ялдъз е скромна. Гласовите и възможности и музикалността й наистина бяха много добри (сега, не зная), но да кажете, че никога не парадира, е лъжа. Откакто стана турска депутатша, се представя като грандоманка, а на сцената, още от преди това, прави доста еклектични простотии. Проблемът, очевидно, е манталитетът!

22

Силвия

преди 13 години

В тъпата България всичко се политизира! Даже изкуството. Опомнете се бе, хамали. Колко таланти познавате от нивото на Йълдъз? Колко български изпълнители имат нейните гласови възможности, диапазон, интелигентност на изпълнението, мисъл, знания в двата вида музика - класическа и джаз и умения за миксиране? Айде, дайте имена да видим или само да оплюваме. В това наистина признато сме най-силни. Напред Йълдъз!

fallback