Снимка: Булфото

Джаз фестът в Банско е от малкото неща у нас, които наистина можем да определим като традиция.

Доказателство: откри се тринайсетото му издание все в неизменните дати 8-13 август.

Тази година с корекция – бонус,  предфестивална вечер на 7-и, в памет на прочутата грандама Леа Иванова.

Главният организатор д-р Емил Илиев, или както всички го наричат – Доктора, доказва как с миниекип, желание, дипломация, естествено, с много труд, устойчиви нерви, непрекъснато прецизиране и приятели, които му вярват, може да се върви успешно срещу течението.

И не само да си създал един фестивал, но той да се развива, обогатява, да носи свой уют, най-важното, да се превърне в желан и за участниците.

Така факти като криза, Министерство на културата, неработещ закон за мениджърството остават периферни незабележителности, а последователният път към целта – да го направи като този в Монтрьо, все по-осъществим.

С едноминутно мълчание в памет на наскоро починалия джазмен пианиста Румен Тосков – Рупето (името му все още стои в програмата на четвъртия ден от фестивала) започна музикалният маратон. Гонга удари Мери Танева с отпратка към шлагерите на българската легенда Леа Иванова (родена на 13 август).

С акомпанимента на Тони Златанов, клавишни, саксофона на Борис Петров, Митко Карамфилов (контрабас), тромпетиста Мишо Йосифов и Емир Пехливанов на ударните Мери ни припомни "Шу-шу", "Чико от Порто Рико", ”Спри до мен”, "Би трябвало да имам два живота".

Триото на поляка Миколай Тшаска – саксофон, китара (Рафаел Рогински), ударни (Павел Шпура) изпълни радикален свременен free jazz омесен с еврейска музика. Саксофонистът е от бунтарите срещу консерватизма в полските джазови среди, свързан с традициите на социалното движение "yass", лидер на полската сцена. Сред основателите е на креативните формации "Miłośc" и "Łoskot".

Вечерта завърши с изпълненията на Деси Тенекеджиева, която още преди официалното представяне на първия си албум "Crazy butterfly" (финалът на над двугодишната й работа ще бъде ознаменуван в началото на ноември) реши да го изпее на специализираната сцена в Банско.

Микс от джаз, поп, хаус, лаундж, рок – уърд музика с авторски песни, кавъри на джаз стандарти, компилации. Пее на английски, италиански, френски, български и на... ангелски, някакъв измислен от нея език.

„Отнасяйте се към мен сериозно като към певица. Не ми е хоби”, бе изискването на актрисата. А ние добавяме, по-скоро е част от артистичните й преображения. Защото е факт, че гласът й, без рамото на големите майстори Калин Вельов, Боби Вълчев (клавишни) и Мишо Йосифов не блести с особени качества. Тримата професионали са емблема за това как се прави и преживява музика с импровизационни вплитания, което носи особен цвят на албума.

На фона на четящия, абсолютно невписващ се като импровизация и познания тазгодишен водещ Петър Димитров допълващият го енциклопедист Тома Спространов кара публиката на прощад „Н. Вапцаров” да съпреживее всеки от изпълнителите.

Втора сцена „Роял таурс”, джемове в „Флоримонт”, в Бъндера и тази година са Ангел Заберски квартет, пиано бар в хотел „Перун” и в „Кемпински”, филми от историята на джаза и за големи джаз певци – атмосферата жужи, джаз до дупка!   

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase