Снимка: Reuters

Около 27% от холандците използват велосипеди, за да се придвижват, съобщава сайтът Treehugger. Но истината е, че този символ на Холандия е един от по-новите. Трансформацията всъщност се случва едва преди няколко десетилетия.

Индустриализацията и замърсяването на страната, използването на автомобили, цената на горивото и смъртните случаи на деца, играещи си по улиците, са сред основните фактори, довели до екологичния избор.

През 1972 г. в Холандия стартира кампания, наречена „Стоп на убийствата на децата“, която е насочена срещу градското планиране и законови поправки, довели до смъртта на стотици деца на пътя.

През същата година в холандския ефир е излъчен документален филм, посветен на невъзможността на децата в Амстердам да играят по улиците заради огромния брой автомобили и заради замърсяването, което водят след себе си.

Филмът предизвиква множество емоционални реакции и скоро кампанията „Стоп на убийствата на децата“ добива широка известност.

Важен фактор, който накланя везните в полза на велосипедите, е и познатата ни петролна криза. От 1973 г. до 1974 г. холандското правителство забранява използването на автомобили в неделя. „Тази мярка е трябвало да подготви хората за евентуалният недостиг на петрол. Холандия, както и САЩ, в това време е била изолирана от Организацията на страните износители на петрол“, разказва Ангела ван дер Клоф от организацията People for Bikes.

Започват мащабни протести на велосипедисти под надслов „Да си върнем пътищата“.

И така 70-те години са период, в който Холандия се прави завой към по-балансирания транспорт, който дава равни възможности и на пешеходците, и на велосипедистите.

Следващите десетилетия са белязани от даване на още повече възможности на велосипедите и велосипедния транспорт. Новите възможности за безпроблемно придвижване се харесали на хората и изграждането на инфраструктура продължило.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase