източник: keesvanderwesten

Кеес ван дер Вестен за първи път се среща с еспресото като студент. Това се случва през 80-те, докато учи индустриален дизайн в Генк, Белгия. Като повечето студенти той харесва напитката, която предлагат местните кафенета, заради съдържанието на кофеин, а не толкова заради сложния ѝ вкус или аромат.

Това се променя, след като решава дипломната му работа да е еспресо машина. Повечето подобни машини по онова време са скучни метални кутии, което предоставя голямо поле за иновации, твърди той.

Днес машините на ван дер Вестен - хромирани богини, чиито тела напомнят за извивките на класическите американски автомобили от средата на миналия век, са се превърнали в култ за любителите на кафето. Те са и сред най-скъпите на пазара. Най-малкият и най-евтин модел Speedster струва около 8 800 долара в магазина, а най-големият - Spirit - се продава за 20 000 долара, пише Bloomberg.

Ван дер Вестен и още десетина негови помощници произвеждат по 400 машини годишно в малката му работилница в град Вааре в южна Холандия. Повечето купувачи са кафенета и барове за еспресо. Напоследък обаче интерес проявяват и доста заможни хора, които искат машините да бъдат нещо като експонати или произведения на изкуството в кухните им. Това е доста сериозен ангажимент, като се има предвид, че инсталирането на устройствата изисква специално свързване с електрозахранването, водопроводната система и специални системи за филтриране на водата.

Сред останалите производители, които печелят от модата на еспресо с професионално качество у дома, е базираната в Сиатъл La Marzocco International LLC, чийто модел GS/3 намери ниша сред любителите на кафето. Фирмата продава между 800 и 1 000 бр. годишно, въпреки цената им от по 7 000 долара. 

Друг производител от Сиатъл - Slayer Espresso, ще започне да продава професионални машини за домашна употреба до края на тази година.

Според Кент Баке, главен изпълнителен директор на La Marzocco, вкусът на еспресото не бива да се влияе от машината. Той се определя от зърната, от печенето им и дори от качеството на водата. "Най-голямото предизвикателство за нас като производители на машини за еспресо е да нанесем възможно най-малка вреда на самото кафе", обяснява той.

Що се отнася до машините, основните променливи са налягането и температурата. Обикновено еспресото се прави от прекарването на вода под високо наплягане през мелачката на 9 бара, или 131 паунда/кв. инч, за период от 25 секунди. Това е стандартът в наши дни.

Най-добрата температура за варене от друга страна е обект на големи спорове, въпреки че всички са съгласни, че тя е между 82 и 96 градуса по Целзий. Номерът е водата да се пусне на точната температура.

Въпреки тези тънкости онова, което продава в повечето случаи, е не просто скритото под капака, а стилът и външният вид на машината.

"Естетиката е също толкова важна, колкото функционалността", казва Дейв Рингуд от Espresso Paris LLC във Вашингтон. Той персонализира еспресо машини, като ги боядисва, поставя неонови светлини и дървени облицовки. В някои случаи променя не само външния вид, но и вътрешната структура, като добавя съвременни сензори за температура и налягане. Подобно "тунинговане" може да струва до 25 000 долара.

Едва ли обаче машините на Кеес ван дер Вестен се нуждаят от него. Самият Вестен притежава Ford Thunderbird от 1964 г. и Cadillac от 1962 г. и това си личи в неговите машини.

По думите му той търси симбиоза между машината и притежателя ѝ. Добрият майстор на кафе постоянно е в движение, ръцете му непрекъснато шарят по машината - настройва нивото на парата, мелачката, почиства я с парцал и т. н. "Гледката е красива", казва ван дер Вестен.

Изглежда на това мнение са и все повече любители на кафето.

Разгледайте уникалната машина за кафе в галерията на Investor.bg!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase