Снимка: Ройтерс

По всичко изглежда, че неутолимият глад на Китай към луксозните стоки започва да отшумява. Икономическият спад прави заможните купувачи нервни. В допълнение идват и стриктните действия на китайското правителство срещу корупцията, която често се проявява под формата на скъпи подаръци.

Въпреки че в световен мащаб продажбите на луксозни стоки в Китай все още са на висока стойност, оборотите от луксозни предмети, като златни часовници и кожени чанти, спадат. Намалението е сериозен удар за производителите на луксозни продукти, които досега смятаха, че Китай е имунизиран срещу икономическите проблеми на Европа и САЩ пазар, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Избледняващият апетит за лукс естествено се отразява и в балансите на компаниите от сектора. В сряда акциите на британската модна марка Burberry паднаха рязко, след като компанията обяви, че ръстът на продажбите в Азиатско-тихоокеанския регион е паднал до 16% спрямо нарастването от 67% година по-рано.

От няколко години насам Китай се превърна в пазар с нарастваща важност за производителите на луксозни стоки. В момента има около 2,7 милиона китайци с активи от повече от шест милиона юана (770 000 евро). 63 500 души разполагат с активи от над 100 млн. юана (12,8 млн. евро), съобщава китайският конкурент на Forbes, компанията Hurun Report от Шанхай. 


Желанието за лукс се разпространи от елита към средната класа и дори към по-ниските класове. По този начин Китай стана основният двигател на растежа за производителите на луксозни стоки. Италианската модна компания Prada продава 24% от своите дрехи и аксесоари в Китай, докато за САЩ заминават само 13% от продукцията.

Но в момента китайската икономика се развива доста бавно. Това прави дори досега предразположените към харчове китайци по-внимателни. "Това е предупредителен сигнал. Той сигнализира, че всички - Европа, САЩ и Китай, са свързани ", казва Лука Слока, ръководител на отдела за анализ в брокерската компания CA Cheuvreux.
„На мнозина желанието за лукс отмина", казва още той.

Но не само страдащата икономика може да допринесе за краха на пазара на лукса. Също и повишените мерки срещу корупцията и разследванията за активите на държавните служители могат да се погрижат за сдържаност при покупките, смятат анализатори от брокерската къща CLSA Asia-Pacific Markets. При около 16% от потребителите, които са закупили в дванадесетте месеца до юни луксозни стоки, покупките са били подаръци за бизнес контакти, показват данни от CLSA. Тази седмица китайското правителство забрани на държавните служители да купуват луксозни подаръци с публични средства, съобщи държавната информационна агенция Xinhua.

И така бижута и часовници, които често се разменят като подаръци в Китай между търговските партньори, се продават вече много по-рядко, особено в Меката на пазаруването Хонг Конг.

Продължението на материала четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase