Снимка: архив, БГНЕС
fallback

Има само два сезона годишно, в които непалските шерпи могат да поведат експедиции за изкачване на Еверест. COVID - 19 унищожи единия за тази година. Мнозина, които разчитат на туризма за приходите си, се чудят дали спестяванията им ще стигнат за следващите 6 месеца до новия сезон, отбелязва ДПА.

В началото на март прочутият водач Рита Шерпа от агенцията Seven Summits Treks прави последни приготовления за експедиция до връх Еверест с американски и индийски алпинисти.

Резервирали бяхме полет Катманду - Лукла за 11 април. Беше много вълнуващо, защото щеше да бъде 25-ото ми качване на Еверест, казва Шерпа, който е бил на най-високия връх на света рекордните 24 пъти, включително два пъти за една седмица миналата година.

През март обаче всички експедиции са отменени и издаването на нови разрешителни на туристите са спрени, преди в крайна сметка да бъдат въведени национални ограничителни мерки заради пандемията от коронавирус.

Oще по темата

Хиляди водачи на експедиции и носачи остават безработни, тъй като заради вируса са отменени туристическите дейности.

Повечето от тях трябва да разчитат на спестяванията си до края на годината. Климатичните условия отварят кратки прозорци през пролетта и есента за изкачване и други туристически дейности.

Международните водачи обикновено печелят до 12 000 долара годишно, а носачите по 13 долара дневно.

Някои със спестявания като мен могат да изкарат няколко месеца, но как ще оцелеят хората без квалификации, казва Шерпа.

Бъдещето на туристическия сектор, който е основен източник на приходи за Непал, предоставя възможности за работа за над един милион души, е изложено на риск, тъй като ограничителните мерки, включително за пътуванията, се превръщат в норма в един свят, ударен от коронавируса.

"Повечето водачи работят на дневна надница или им плащат на експедиция, без да имат особена сигурност. Те са много силно засегнати, но и другите от сектора, включително агенциите," казва Кхум Бахадур Субеди от Асоциацията на непалските туристически агенции.

Някои шерпи се оплакват, че агенциите не подкрепят водачите в тези трудни времена.

Ограничителните мерки имат още по-големи последици за строителните работници и работещите на дневна надница в Непал, които печелят дори по-малко.

Над един милион души, главно работещи на дневни надници, получават пакети с храна от правителството от въвеждането на ограниченията на 24 март.

Ками Рита и други водачи призовават правителството да наеме безработните шерпи за почистване на планината от мъртвите тела и боклуци.

Сега е прекалено късно, но можем да го направим следващия сезон, ако правителството задели средства. Така не само планината ще стане по-чиста, но ще ни помогне да оцелеем в тези тежки времена, допълни той.

Непалският министър на туризма Йогеш Бхатараи каза, че правителството скоро ще изготви план за възстановяване на туристическия сектор.
 

/БТА/

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

4

Анонимен

преди 3 години

Имат пари друг път, и в статията си пише, че носачите печелят по 13 долара на ДЕН. А това е дори при по-лоялните фирми, има и по-малко. За една група, която се качва един път, трябва да минат и да се върнат до 20 пъти по навързаните стълби на глетчера с товар, само докато им качат багажа и кислородните бутилки. Всяко минаване е страшно животозастрашаващо. Един го сравни с ходене по купа с пуканки, само че от ледени блокове колкото камиони и цепнатини, които могат да са дълбоки колкото блок.

3

Иванов

преди 3 години

13 долара на ден за носач в планината? Това трябва да е грешка, планинските водачи в България вземат повече без да носят нищо.

2

The Ghost

преди 3 години

(дала)Валери Симеонов бда им прати ваучери

fallback