Снимка: So Independent

Тя шокира света, като започна да се реже с остри предмети, вмъкна се в горяща пентаграма, остави се незащитена пред публиката под въздействието на психотропни вещества, които пият шизофреници, легна гола под скелет, танцува, отново гола, крещя, тича към голямата си любов – дългогодишния й приятел и колега на сцената Улай, за да се блъскат и разделят многократно.

Марина Абрамович – един от най-преданите на изкуството хора има зад гърба си 40-годишна кариера, която със сигурност промени тона на съвремието.

В нейния различно експресивен свят ни въвежда филмът на Матю Ейкърс и Джеф Дюпре „Марина Абрамович. Артистът присъства“.

Наричана „бабата на пърформанса“, неразбирана от поколения, кръщавана с всевъзможни нелицеприятни епитети, Абрамович днес е недолюбвана в родната Сърбия и изведена в култ в големите европейски културни столици.

40-годишната й кариера включва физическа и емоционална болка. Във филма ще се запознаем с Марина по време на ретроспективата на пърформансите й в Музея за съвременно изкуство, Ню Йорк. Любопитен момент, в който един от най-радикалните артисти влиза в пространство на изявен аристократизъм.

Абрамович отново провокира себе си, като в продължение на 3 месеца се среща с всеки, пожелал да я види и да общува невербално с нея. Сред един от първите, застанали лице в лице с Марина, е Улай. Двамата са разделени от много години, но именно тяхната „настръхнала“ връзка е един от акцентите във филма. Режисьорите ни припомнят и техния последен пърформанс, в който двамата тръгват от двата противоположни края на Великата китайска стена и се приближават един към друг след извървени 2500 километра. Именно този дълъг преход се оказва съдбоносен за тяхната връзка и след срещата им по средата те се разделят.

Ейкърс и Дюпре търсят причините за изключителната смелост, която притежава Марина, която й дава сила да загърби здравия разум и да преобърне физическите закони. Намират я в нейното детство, в майка й, която е решила, че за да не разглези момиченцето си, никога няма да я прегърне и така обясняват непрестанното дирене на Абрамович на любов и съпричастност.

Филмът проследява 3-те месеца, в които ексцентричната артистка преживява в музея. Нейното преобразяване, което променя и това на хиляди, чакащи да я видят. Някои от тях плачат, други стоят безмълвни. Трети й подаряват голотата си, заради което и са изведени от салона. Сред любопитните да я видят е и актьорът Джеймс Франко.

Всъщност „Марина Абрамович. Артистът присъства" в голяма степен преобръща и представите за това колко е трудно да успееш да запишеш пърформанса, без да загубиш цялостта му и неговата същност. Все пак той се е появил през 60-те години на миналия век именно с идеята да загърби „мъртвата“ вече нарисувана картина и не признава минало и бъдеще, а единствено настояще.

Филмът е ценен, не само защото ни запознава отблизо с подобна личност като Абрамович, но и с факта, че може да накара дори най-неприемащия подобен род изкуство да преосмисли позицията си.

„Марина Абрамович. Артистът присъства“ може да видим на 3 ноември от 15.15 часа в Евросинема като част от фестивала So Independent.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase