Снимка: БГНЕС
fallback

Можеше да бъде много по-лошо.

Инцидентът, който сполетя полет 1282 на Alaska Airlines на 5 януари, би бил ужасяващ за пътниците, но в крайна сметка никой не беше сериозно наранен, а самолетът се приземи безопасно.

Въпреки това, картината можеше да бъде много различна, ако повредата беше настъпила по-късно в полета.

Това се случи минути след излитане от международното летище в Портланд, докато самолетът - Boeing 737 Max 9 - все още се издигаше.

Една неизползвана врата за авариен изход избухна, оставяйки зееща дупка в страничната част на фюзелажа.

Самолетът претърпя бърза загуба на налягане в кабината, тъй като въздухът нахлу и атмосферата в самолета се изравни с по-редкия въздух отвън.

Въздействието на това беше намалено от два ключови фактора. Първо, всички пътници биха били с предпазни колани на този етап от полета, което ги държи на седалките им.

Второ, данни от сайтове за наблюдение на самолети показват, че самолетът е достигнал максимална височина от около 16 300 фута, преди да се снижи бързо.

Крейсерската височина на 737 Max е около 38 000 фута. На това ниво разликата между налягането вътре в самолета и външната атмосфера е много по-голяма. Ако вратата се беше взривена именно тук, внезапният прилив на въздух щеше да бъде много по-силен и потенциално смъртоносен, особено ако пътниците не бяха с предпазни колани.

"Пътниците на седалките непосредствено до него или на други седалки около него, които не са сложили предпазен колан, щяха да бъдат засмукани от самолета", обясни Тим Аткинсън, авиационен консултант и бивш следовател на самолетни произшествия. "Предполагам, че най-лошият вариант е бил да загинат хората от една цяла редица и двама други, които също стоят наблизо."

Температурата в самолета също би паднала драстично. Въздухът на такива височини обикновено е много студен, около -57C.

Пътниците и екипажът биха разчитали на спешен кислород. Без него те бързо биха загубили съзнание.

Дженифър Хоменди, председател на Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB), каза, че е "има много късмет тук, че това не завърши с нещо по-трагично".

През 2018 г. точно такъв инцидент се случи с по-стар модел Boeing 737, управляван от Southwest Airlines. Отломки от повреда на двигателя счупиха един от прозорците на кабината, докато самолетът пътуваше на 32 000 фута.

Самолетът е претърпял внезапна декомпресия и един пътник е бил частично засмукан през прозореца. Тя е починала в резултат на нараняванията си.

Непосредственото безпокойство в този случай е дали случилото се с полет 1282 може да се случи с други самолети. Въпросната врата е предназначена да бъде здраво завинтена към фюзелажа с помощта на четири болта. Самолетът беше само на два месеца, което означава, че обикновеното износване и разкъсване е малко вероятно да е фактор.

Ето защо Alaska Airlines първоначално избра да спре своя флот от 737 Max 9s.

Американският регулатор, Федералната авиационна администрация (FAA), последва примера, спирайки временно 171 самолета за проверки.

"Може да е дизайн, може да е производствен дефект или комбинация от двете. Или може да е нещо друго, нещо неизвестно", казва Аткинсън, цитиран от BBC.

NTSB разкри, че пилотите са видели предупредителна лампа за херметизация да свети по време на предишни полети и че в резултат на това на самолета е било забранено да извършва дълги пътувания над вода.

Той обаче предупреди, че това може да не е свързано със самия инцидент.

Експерт по самолети 737 предположи пред BBC, че многократното появяване на такава предупредителна светлина със сигурност щеше да бъде взето сериозно и Boeing щеше да следва ръководството за поддръжка на самолета - документ, изготвен от Boeing, но подписан от регулатора.

Той добави, че има и индикаторни светлини в пилотската кабина, които предупреждават, когато отделните врати не са добре затворени, но тъй като вратата, която е изчезнала, не е била използвана, тази конкретна предупредителна светлина не би работила.

Очаква се разследването да включва както Boeing, така и неговия доставчик Spirit AeroSystems, който всъщност е произвел вратата.

За Boeing има допълнителен проблем.

Самолетът, участващ в инцидента, е вариант на 737 Max, най-новото поколение на работния кон 737 на Boeing. Самолетът, проектиран да бъде много по-икономичен от предишните модели, беше хит сред авиокомпаниите. Но данните за неговата безопасност са сериозно опетнени.

В края на 2018 г. и началото на 2019 г. два самолета бяха изгубени при почти идентични инциденти край бреговете на Индонезия и извън етиопската столица Адис Абеба.

Убити са общо 346 души. И двете катастрофи бяха причинени от дефектен софтуер за управление на полета, което в крайна сметка принуди самолетите да преминат в катастрофални гмуркания, въпреки всички усилия на пилотите.

Всички пътници и екипажът загинаха след полет на Boeing 737 Max 8 cr на Ethiopian Airlines опепелени през 2019 г
Тези инциденти доведоха до спиране на глобалния флот от 737 Max за повече от 18 месеца, докато проблемът беше отстранен и бяха извършени допълнителни проверки за безопасност. Ръководителят на FAA впоследствие описва дизайна като "най-внимателно разглеждания транспортен самолет в историята".

Въпреки това, откакто 737 Max се върна в експлоатация, имаше редица важни проблеми с програмата, включително електрически повреди и проблеми с контрола на качеството, някои от които също включват Spirit AeroSystems.

Активистите за безопасност също изразиха загриженост относно броя на докладваните неизправности на борда на самолети, които са влезли в експлоатация.

През декември Boeing призова авиокомпаниите да проверят кормилата на своите самолети, след като беше установено, че на един самолет липсва болт. Компанията каза, че действа "от прекомерна предпазливост".

Вследствие на инцидентите Boeing беше изправен пред широко разпространени обвинения, че поставя печалбата над безопасността на пътниците.

Информаторите твърдят, че компанията е оказвала ненужен натиск върху служителите си да строят твърде много самолети твърде бързо, което е довело до хаотични условия в нейните фабрики и прекъсвания на производствените линии.

Boeing настоява, че днес е различна компания. Главният й изпълнителен директор Дейвид Калхун многократно е подчертавал ангажимента й към най-високите стандарти за безопасност, качество и почтеност.

Някои критици обаче остават неубедени.

"Гигантско събуждане"

Ед Пиърсън е бивш старши мениджър на Boeing, който предупреди за проблеми на производствената линия на 737 Max преди двете катастрофи. Сега той оглавява организация, наречена Фондация за авиационна безопасност, която внимателно проучва досиетата на самолета.

Той настоя, че условията във фабриките на Boeing не са се подобрили и че американският регулатор е бил неефективен при търсенето на отговорност от компанията.

"Това е просто гигантски сигнал за събуждане", каза той."Голяма благословия е да се случи толкова видим инцидент, който ще ги накара да признаят, че имат сериозни проблеми."

Boeing последователно отрича подобни проблеми да съществуват.

В изявление, публикувано след като FAA нареди последните заземявания, компанията каза: "Безопасността е наш основен приоритет и ние дълбоко съжаляваме за въздействието, което това събитие оказа върху нашите клиенти и техните пътници. Ние сме съгласни и напълно подкрепяме решението на FAA да изискват незабавни инспекции на самолети 737-9 със същата конфигурация като на засегнатия самолет."

Boeing е в процес на увеличаване на производството на 737 Max, за да намали времето за чакане на клиентите и да намали натрупаните поръчки.

Може да се каже, че моментът на този последен инцидент, включващ флагмански самолет, не би могъл да бъде по-лош.

Каквато и да е причината, вероятно ще създаде допълнително безпокойство около вече повредената марка 737 Max, особено сред пътниците.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

38

Анонимен

преди 4 месеца

Чакам сайтът да прояви с,еслост и да докаже, че има все още някаква, макар и условна, свобода на словото в България. Чакам да пуснете ПОДРОБЕН, поне колкото този , но с много илюстрации , текст по повод 80-годишноната от зверските американо-британски бомбардировки на България и особено на София. Върху абсолютно мирно население, сърху всички сгради с национално управлесно значение в софия са изсишани повече от 1 700 авиационни бомби. Разрушения по Народната библиотека, съдебна палата, ...

37

4oko

преди 4 месеца

Какво "събуждане" Тия американски *** избиха сума ти народ. Не стават за нищо.

36

Бах ти

преди 4 месеца

Тъпотиите и превод на Гугъл.

fallback