Снимка: БГНЕС
fallback

По-малко от шест месеца остава до края на експлоатационната годност на самолетите МИГ-29, на които държавата ни разчита, за да охранява въздушното ни пространство. На 1 януари 2024 г. те трябва да бъдат свалени на земята, и никога повече да не полетят, тъй като са и технически, и морално остарели, предаде  БГНЕС.

Въпреки това през април т.г. военното ни министерство пусна още една поръчка в опит да задържи във въздуха старите съветски изтребители, след като месец по-рано обяви, че търси да купи шест ремонтирани двигателя за тях на стойност 26.4 млн. лева с ДДС, сега търси кой да ремонтира шестте наши двигатели, като за целта е подготвило 19.2 млн. лева с ДДС.

След началото на войната на Русия в Украйна, обаче, ремонтът и поддръжката на МИГ-овете бяха засегнати от санкциите, наложени от ЕС на Русия, и това на практика ги превърна в купчина ламарина, очакваща неизменния си край - по софийските полета, по примера на други самолети, отдавна изживели смисленият си живот, разпилени по софийските околности.

И днес експертите в отбранителния сектор са много скептични дали ще се намерят изпълнители и по двете поръчки. И въпреки че Украйна предложи да извърши ремонт на самолетите, то двигателите са една малка – макар и важна част, от общата летателна годност на машината.

Какво правят другите страни, които имат свои МИГ-ове? Например Полша, откъдето държавата се опитва да намери един двигател за самолет, и храни надеждите за получаването на още един: - предаде старото си съветско въоръжение в помощ на Украйна. Там, освен че пилотите са обучени да летят на тях, - дори и да спасят един човешки живот, си е струвало да им бъдат предадени. Словакия, която също имаше стари МИГ-ове, ги предаде на Украйна. И двете страни са членки на НАТО. Така България остава единствената страна в НАТО, която не е предала старите си руски самолети на Украйна.

Ако не се намерят двигатели за нашите самолети, до края на годината МИГ-овете ще бъдат приземени, а новозакупените изтребители от САЩ F-16 Block 70 се очаква да започнат да пристигат чак след 2025 година. Така през 2024 г. охраната на въздушното ни пространство вероятно ще бъде поета от съюзниците ни от НАТО.

А заради липсата на политическа воля – на първо място, но и на средства – на второ, България не се възползва от двете оферти за придобиване на т.нар. "заместващи" изтребители, които бяха предложени на Министерството на отбраната, и които трябваше да охраняват небето ни до пристигането на F-16.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

162

=

преди 9 месеца

50 годишни дърти тенекета, само пари грижим за тях

161

Анонимен

преди 10 месеца

В ЕДНО ОТ СТУДИАТА БИВШ ЛЕТЕЦ ОБЯСНИ, ЧЕ ОФИЦЕРИТЕ ОТ ВВС ПОЛУЧАВАТ ДОБАВКА КЪМ ЗАПРАТАТА ПРИ ЧАСОВЕ ПОЛЕТ И ЗА ТОВА СИ КЪТКАМЕ СКЪПОЦЕННИТЕ САМОЛЕТЧЕТА,ЗАЩОТО ПОЛКОВНИЦИ НЯМА ДА МОГАТ ДА ЛЕТЯТ НА ДРУГИ САМОЛЕТИ!МИЛИАРДИ ДОЛАРИ СМЕ ПРАТИЛИ ЗА ПОДРЪЖКА НА РУСКИТЕ КОШНИЦИ И ДЕСЕТИНА ЗАГИНАЛИ ПИЛОТИ!ИНТЕРЕСА ОТ СЪВЕТСКАТА ТЕХНИКА Е ВОДЕЩ!

160

Анонимен

преди 10 месеца

Това е анонс, че самолетите ще бъдат или вече са предадени на украина! Къде са самолетите от авиобаза Безмер! Бойкоугодните журналисти могат да кажат защото знаят. Но заръките са това да стане "Като му дойде времето". Демек когато украина победи- да се перчим. А тя понеже губи си мълчим като бити цветни люде!

fallback