Снимка: Instagram

Най-новата мода в облеклото вече не включва конци и текстил, а пиксели и фотошоп. Все повече хора са запленени от дигиталната мода, която според мнозина е бъдещето на модата. Но така ли е наистина?

Дигиталната мода прави всичко, което традиционната мода може – ризи, рокли, панталони, шапки, обувки и аксесоари, но нищо от това не може да бъде докоснато. Вместо това клиентите "носят" дигитално облекло чрез разширена реалност и цифрово променени снимки.

Хората си слагат дигитални аксесоари чрез филтрите в социалните мрежи от години, а пазарът на скинове за игри – където потребителите в игри като Fortnite купуват персонализирани облекла или "скинове" за своите аватари – се оценява като индустрия за милиарди долари. Съвсем наскоро пък се появи информацията за плановете на Facebook да създаде метавселена. Въпреки че звучи странно и футуристично, сливането на цифровото и физическото се случва точно сега.

Сега дизайнерите създават по-изкривяващи реалността цифрови модни дрехи, които хората да носят като начини да изразят себе си и да прокарат творческите граници. Може да се каже, че дигиталната мода става малко по-реална.

Дануш Шети, 22-годишен продуктов мениджър, базиран в Сан Франциско, казва, в началото се е чувствал странно, когато е купувал дигитална мода, но е било по-лесно, по-евтино и по-етично от купуването на нови истински дрехи.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dhanush Shetty (@dhanush.jpg)

"Обикновено, когато купувате дрехи, трябва да вземете предвид прилягането, как би изглеждало на снимките и понякога колко етична е покупката. Няма нужда да се притеснявам, че съм "твърде голям" за дигитална мода или дали тя е направена в цех, където хората работят за минимално заплащане", казва Шети пред VICE.

Той е закупил първите си няколко дигитални модни парчета от DressX, компания, която стартира през август 2020 г. и сега продава свои собствени дизайни и си сътрудничи различни дигитални дизайнери.

Клиентите на DressX могат да изпробват дигиталните дрехи чрез разширена реалност. Ако решат да ги закупят, те качват своя снимка на уебсайта или в приложението, след което след от един до два дни получават снимката с дрехата, която вече краси телата им, готова за публикуване в социалните мрежи.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by DRESSX (@dressx)

"Нашата цел е да дадем на всеки човек негов собствен дигитален гардероб", казва съоснователят на DressX Наталия Моденова. Тя и съоснователят на компанията Дария Шаповалова са базинари в Лос Анджелис и преди това са работили в модната индустрия, където виждат редица проблеми, които искат да решат.

Модната индустрия е в състояние на екологична и социална извънредна ситуация, според Икономическата комисия на ООН за Европа. Комисията изчислява, че 20% от глобалните отпадъчни води идват от модната индустрия, която също отделя 10% от глобалните въглеродни емисии. Текстилната индустрия е идентифицирана като основен принос за пластмасовите отпадъци в океана, а бързата мода е известна с опасните си условия на работа.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Daria Shapovalova (@moredaria)

Модните къщи, работещи само с цифрови технологии, все още ще трябва да се съобразяват с други енергоемки процеси в дигиталния свят, като създаването на NFT, но Моденова и Шаповалова казват, че са намерили решения на много от проблемите на индустрията в дигиталната мода, която позволява на хората да "носят" нови и вълнуващи дрехи толкова често, колкото искат, без дрехите да се налагат да бъдат произведени физически.

Шаповалова прогнозира, че в бъдеще всеки ще има дигитално облекло, "което можете да носите в социалните медии, на неподвижни изображения, по време на видео разговори, онлайн конференции, а скоро и в игри и други мултивселени".

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Natalia Modenova (@modya)

Друго предимство на дигиталната мода, казва Шаповалова, е, че тя позволява на повече дизайнери да стартират кариерата си без големите разходи за физическо производство - точно това, което се случи с 3D художника Стефи Фънг.

Фънг, която е базирана в Лондон, получава поръчка да създаде 3D среди – неща като текстуриране, анимация на камерата и осветление – за дигитална модна кампания. "По това време не знаех как да създавам дигитална мода, но бях очарован и развълнуван докато гледах как дизайнерите създават дрехи от нищо. Едва тогава разбрах, че моите 3D умения са допълващи дигиталната мода", каза Фънг.

Днес тя "носи" свои собствени дигитални модни дизайни.

"Нося ги дигитално, защото искам да илюстрирам какво е възможно с дигиталната мода, а също и защото дигиталното облекло ме кара да изглеждам много по-готина, отколкото в реалния живот", споделя тя и добавя, че най-добрата част от дигиталната мода е, че хората могат да носят дрехи с функции, които не могат да съществуват в реалния свят.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Stephy Fung (@stephyfung)

"Можете да носите дрехи, които се носят и нямат гравитация. Можете да имате тоалети, които светят в различни цветове. Можете да имате тоалети, които оживяват с различни думи или модели – възможностите са безкрайни и забавни", казва тя.

Рой Дерхи, основател на дигиталната модна къща Placebo, чиито дизайни също са били представени в DressX, смята, че дигиталната мода отвежда хората в различни светове.

"Мисля, че най-добрата част от дигиталната мода е, че в нея има ефект на бягство. Дигиталната мода е по-голяма от реалността и кара хората не само да носят дрехи, но и да се обличат във фантазии", казва Дерхи. Той вярва, че дигиталната мода е и по-устойчив начин за създаване на съдържание за социалните медии от инфлуенсърите, което води до много модни покупки днес.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Derhi Roei (@roeiderhi)

Според проучване на базираната в Обединеното кралство компания за онлайн банкиране Barclaycard, почти един на всеки 10 британци разкрива, че е купил дрехи онлайн, само за да ги облече веднъж, с цел да публикуват снимка в социалните медии, след което той връща покупката.

"Ако дрехите ще се използват само като част от вашето дигитално присъствие, тогава защо да не използвате дигитално облекло?", пита създател на разширена реалност от Манчестър, Великобритания, който носи името Doddz.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by IG Filter Creator 🤳 (@doddz)

Doddz, който открива дигиталната мода, докато проучва начините, по които модните марки могат да използват разширената реалност, смята, че е само въпрос на време дигиталната мода да бъде възприета от създателите на мода в реалния свят. Той отбелязва как хората вече носят виртуални слънчеви очила и шапки чрез филтрите на Instagram и как марки като Louis Vuitton и Balenciaga са се намесили в индустрията за "скинове" в онлайн игрите.

"Всички се насочваме към работа и живот в различни метавселени или дигитални светове и тъй като хората се интересуват още повече от присъствието си онлайн, тогава дигиталната мода ще стане нещо обичайно", на мнение е Doddz. "Защо някой, който се интересува от мода, не би се интересувал да носи най-красивата дреха, която е физически невъзможно да се направи, с плаващи предмети навсякъде около вас?"

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase