Снимка: БГНЕС

В една топла петъчна вечер през юли слънцето сякаш се задържа зад ниския силует на Амстердам от 16-ти век. В квартала на червените фенове навалицата от туристи, която е обичайна за дните преди пандемията, отдавна е изчезнала, което улеснява един доставчик да мине покрай шепа хамали около прословутите витрини на стария град.

Шестима германци пренебрегват знаците, предупреждаващи за глоба в размер на 95 евро, докато пият бира на близкия пешеходен мост. Но те са изключение. Най-вече малки групи спокойни майки с колички обикалят в тази лятна вечер.

Още векове преди по-познатите му атракции да се появят, Амстердам вече е туристическа дестинация. Още през 1345 г., когато нафора за причастие в местна църква очевидно се оказа неразрушима, поклонници започват да се стичат от цял свят, за да видят чудото. Не е по различно и през последните години. И шумът, боклуците и насилието последваха.

Градът се мъчеше да намери начини да ограничи тълпите от туристи, преди коронавирусът да удари. Бяха наложени тежки глоби за пиене на обществено място, строги ограничения за краткосрочни наеми и категорични забрани за определени видове магазини. И въпреки това - все повече посетители идваха. До 2019 г. техният брой се доближи до девет милиона - повече от десет души на един местен жител.

И изведнъж всичко спря. Месеци наред никой не можеше да стъпи в Амстердам, тъй като границите бяха затворени. По-късно, когато инфекциозните вълни отстъпиха, само малка част от туристите се завърнаха. Като цяло почти 25 % по-малко туристи са посетили търговските обекти на Амстердам от появата на COVID-19.

Дори в района на червените фенери липсата на пияни туристи става очевидна въпреки премахването на много ограничения. Местните обикалят с широко отворени очи през част от града, която рядко посещават, изумени от архитектурната му красота. За градските власти в глобална здравна катастрофа можеше да се открие нещо положително. Докато Амстердам може би се нуждае от туризъм, за да оцелее,тази пандемия веднъж на един век може да се използва, за да се преработи как градът го възприема.

Оказва се, че други туристически горещи точки в цяла Европа имат същата идея.

Градовете искат да направят посещенията на туристи по-малко тежки за жителите и по-доходоносни за бизнеса. Оптимално може да се създаде добродетелен кръг, където партитата да бъдат изместени от посещения в музеите с повече пари за харчене. Или поне на това се надяват властите.

Наречете го куриран туризъм.

Хана Тржещикова, съветник по туризъм в Прага, казва: "По време на пандемията се срещнахме с представители от Амстердам, Барселона и Флоренция и всички си мислехме едно и също. Преди COVID свръхтуризмът беше станал почти непоносим, а пандемията даде пауза, за да се опитаме да направим някои промени в това, което представляват градовете ни, как се популяризираме и как трябва да се съсредоточим върху качеството на посещенията, а не върху количеството."

Не толкова отдавна тези градове се продаваха на всички. Но широко разпространеният канабис и законната проституция в Амстердам, градските плажове на Барселона и известните бирарии в Прага все повече привличат туристи, които носят това, което Геерте Удо, директор на Amsterdam & Partners, дипломатично нарича "негативни ефекти".

"Когато голяма част от Европа се затвори миналата година, средновековният център на Амстердам придоби "спираща дъха красота", казва Удо, чиято нестопанска организация служи като граждански стимул. Празнотата също разкри колко малко местни жители всъщност живеят там. "Чувствате, че това не е много повече от театрален фон", допълва тя.

Но пандемията също изясни колко важни са парите от туристи за поминъка на тези градове. Около 13% от икономиката на Барселона и 11% от работните места в Амстердам могат да бъдат свързани с туризма.

Ления Маркес, асистент по културна организация и управление в университета "Еразъм" в Ротердам, казва, че градовете мислят: "Кой е туристът, който каним? Искаме ли тази маса от хора да се нуждае от повече хотели или търсим туристи, които се интересуват повече от нашата култура, турист, който ще оцени повече от това, което имаме - и ще може да харчи повече?"

"През последните години туристическият проблем на Прага започна да прилича на амстердамския", казва Тржещикова. Чешката столица посрещаше осем милиона посетители годишно, почти удвоявайки броя си между 2012 и 2019 г. и подобно на Амстердам, повечето се насочват към едни и същи. В случая с Прага те запушват Стария градски площад и Карловия мост.

"Центърът на града вече не е жилищен район. Няма много апартаменти или те са до голяма степен заети от емигранти или преобразувани в хотели и стаи за краткосрочни наеми. Трябва да се съсредоточим върху това, от което се нуждаят жителите, и да покажем град, който не е фон на филм, но е жив и пълен с хора от Прага", допълва тя.

Но преструктурирането на градската туристическа търговия е по-трудно, отколкото просто промяната на маркетинговите фирми. Тржещикова казва, че най-големите фактори зад "нискокачествените" посещения не са под контрола на града. Цената на билетите за бюджетни авиолинии, броят на Airbnb-тата и дори цената на бирата могат да се променят само на национално ниво, обяснява тя.

Говорител на чешкото министерство на регионалното развитие призна, че данъците върху алкохола и въздушните пътувания се определят от парламента, но отбеляза, че градският съвет на Прага може да внесе законодателни предложения. В момента се обсъжда законопроект от града, който би предоставил на общините повече правомощия да регулират краткосрочните наеми, казва той.

Разположена в най-посещаваната част на втората най-посещавана държава в света (след Франция), Барселона е изправена пред уникално предизвикателство, когато става въпрос за трансформиране на туризма. Докато "негативните ефекти" на града са по-малко екстремни от тези, претърпени от Амстердам или Прага, Ксавие Марсе, съветник по туризма и творческите индустрии, казва, че иска да привлече туристи, които се интересуват не само от морското разположение на града

"Когато посещавам Ню Йорк, ме интересува какво правят нюйоркчани. Много по-добре е да имаш туристически модел, свързан с културата или науката, защото това означава, че има връзка с жителя", казва той.

Барселона е проектирала мрежа от автобусни спирки, за да разпределя посетителите по-равномерно из града, като същевременно замразява нови лицензи за краткосрочни наеми - злоупотребата с които е била ключова причина за свръх туризма.

Марсе казва, че Airbnb рекламира апартаменти, но те не проверяват правния статус на тези апартаменти. Когато им съобщим, че апартаментът е незаконен, те трябва да го премахнат незабавно", казва той. Андреу Кастелано, говорител на Airbnb, казва, че компанията работи с представители на Барселона от 2018 г., за да изостави операторите, "които не спазват правилата". Той добавя, че "в резултат на това са премахнати над 7000 лоши наемодатели".

В Италия някои венецианци искат да направят обратното на това, което Барселона се опитва. Мелиса Кон, директор на американската благотворителна организация Save Venice, казва: "Разпределение на туризма? Това е по-лошо." Тя казва, че предпочита посетителите да се придържат към Пиаца Сан Марко, за да могат жителите да имат останалата част от града за себе си. Вицепрезидентът Алберто Нарди се съгласява, но предупреждава, че туризмът е от решаващо значение за оцеляването на града. Собственикът на магазин за бижута на площада Нарди казва, че населението на Венеция намалява, разходите за живот нарастват, а работните места извън туризма изчезват.

Венеция трябва да "развива бизнеси, които са различни от туризма", казва той.

За градовете, които искат да променят кой ги подещава, всяко усилие изисква рекламна кампания. Амстердам стартира подобно мерки, харчейки 160 000 евро за "стимулиране на желаното поведение" от туристите - а именно чрез привличане на различни туристи. Заместник-кметът по икономически въпроси Виктор Еверхард обяви инициативата през юни, която включва реклами, насочени към градските жители в близките страни като Франция, Белгия и Великобритания.

"Ние се фокусираме върху хора, които имат интерес към културата в най-широкия смисъл на думата. Опитваме се да ги убедим да посетят всички тези други красиви части на града", обяснява той.

Още преди COVID, представители на Прага наемат агенция, която се стреми да убеди туристите "да дойдат за повече от две нощувки". По време на краткотрайното отваряне през лятото на 2020 г. градът представи "Прага е отключена" - кампания, насочена към чешката публика, тъй като чуждестранните пътници все още бяха рядкост. Тя пожъна успех. Обикновено само 15 % от туристите в Прага са местни (в сравнение с 20 % във Виена и почти 50 % в Париж). Но през 2020 г. броят на чешките посетители се е увеличил с 16%, като много от тях са отседнали в три- и четиризвездни хотели, казва Тржещикова.

Но я има другата страна на уравнението. Удо от Amsterdam & Partners казва, че нейната група лобира пред холандското правителство за налагане на минимална цена за самолетни билети, докато други искат да забранят изцяло Airbnb в града. Барселона въведе нов данък върху престоя в туристически заведения, който отива за общинското правителство. Тя може да събере до 16,5 милиона евро годишно с приходите, използвани за насърчаване на по-малко посещаваните квартали.

Технологиите също се използват за пренасочване на туристическите потоци. "Амстердам работи с телефонни компании, за да знаят колко хора са в определени области, тогава те могат да предприемат мерки, за да спрат повече хора да влизат", обяснява Ления Маркис от университета "Еразъм". Когато районите стават пренаселени, посетителите ще получат текстово съобщение с оферта за атракция в различна част на града. Ако нещата станат наистина зле, ще бъдат издигнати пунктове, които да спрат повече хора да влизат в пренаселената зона.

Но всеки план, който рискува да намали приходите от туристи - дори и за кратко време - вероятно ще се сблъска с негативното настроение на бизнеса, който вече е силно засегнат от пандемията. За да може курираният туризъм да има шанс, казва Марсе, градският сектор на гостоприемството трябва също да участва в преговорите.

"Секторът на гостоприемството в Барселона е много силен. Не можеш изведнъж да кажеш, че ще има наполовина по-малко туристи", обяснява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase