Снимка: БГНЕС

От 1 март Люксембург въвежда безплатен обществен транспорт, съобщиха през изминалата седмицата световните информационни агенции.

С население от едва 614 000 души Великото херцогство е eдна от най-малките страни в ЕС и идеята не е безпрецедентна, пише в свой анализ BBC. През седмицата държавата привлече внимание с идеята си за "безплатна мобилност". Автобуси, трамваи и влакове вече ще са безплатни и няма нужда от билет, за да пътуваш с тях.

Още по темата
Една от целите е да се облекчи трафика, но критиците на идеята виждат в инициативата PR акция.

"Правителството иска Люксембург да стане лаборатория за мобилност", посочи министърът на мобилността Франсоа Бош, който изтъкна, че населението на страната се е увеличило с 40% за 20 години.

Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика. А безплатният транспорт ще бъде отпразнуван подобаващо днес с концерти на 4 жп гари и с други прояви.

Маркус Хесе, професор от Люксембургския университет обаче заяви, че решението е погрешно за сложния проблем. А въпрос, който се задава е, дали безплатният обществен транспорт наистина ще бъде безплатен?

Колко ще струва?

Пътуването ще бъде безплатно и за жители и за посетители, освен за ползващите първа класа във влаковете.

Цената на проекта е около 41 млн. евро годишно, като това ще е цената на билетите, която ще бъде поета от данъкоплатеца. "Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща", заяви Бош, който е час от местната Зелена партия.

Общите разходи за изпълнението на услугата обществен транспорт е над 500 млн. на година, така че правителството вижда в липсите на билети сравнително малка загуба. Заетите в сферата няма да изгубят работата си, а просто ще губят по-малко време за проверка на билети.

Всъщност, до днес цените не на твърде високи – 2 евро за билет и €4 за еднодневна карта. Много от работещите имат годишни карти, за които получават помощи, така че реално малко хора харчат за транспорт.

Защо се прави тази промяна?

По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население, което е най-високият дял в ЕС. Целта на промяната е да има 20% повече пътници в обществения транспорт в рамките на следващите пет години.

Освен това промените целят да предупредят жителите на Люксембург за екологичните проблеми пред страната им.

Експертите признават, че Люксембург има ужасен проблем с трафика. Големите пътища са почти блокирани в пиковите часове, автобусите са стари, а железопътната система е известна със закъсненията си.

Разходите за дизел и бензин не са високи в Люксембург в сравнение със съседите
, така че много от пристигащите в страната идват на работа с автомобили. А има и "бензинови туристи", които идват да си напълнят резервоарите.

Безплатният транспорт няма да реши проблема с колите, смята професор Хесе, защото Люксембург има "високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли".

Освен това, по думите му, правителството не е избрало точния момент.

Критиците смятат, че дори и новата транспортна схема няма да се справи с липсата на жилища, което принуждава хиляди жители на Великото Херцогство да емигрират извън границите на страната, като същевременно запазват работните си места.

BBC припомня, че естонската столица Талин също въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г., но само за местните жители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase