Снимки: Reuters
fallback

Черният петък наближава, но знаем ли как магазините ни манипулират да купуваме все повече и повече? Три теста в лабораторията на университета в Бангор разкриват как търговците ни примамват.

Тест 1 – Марки и импулс

Тестът е прост – на екран се изреждат последователно различни марки. Участникът в него кликва всеки път, когато види позната марка. Това, което експертите се опитват да докажат е, че потребителите трудно успяват да се контролират, ако пред очите им се появи нещо познато.

"Когато влезем в магазина и една марка ни е позната, вероятността да извършим действие, дори и само да я вземем в ръце, е огромна. В главата ни се случва конфликт, но рационалното ни мислене просто не побеждава“, обяснява доктор Карълайн Боуман от университета в Бангор пред BBC. .

Тест 2 – Пресмятане на намаленията

Изследователите са много заинтересовани от това, какво се случва в главата на един потребител, когато той обработва информацията за някоя специална оферта. Затова те подлагат участниците в изследването на скенер и надникват в мозъка им, докато пред тях се появяват различни оферти.

"Колкото по-сложна става офертата, толкова по-малка става мозъчната активност. Тоест, рационалната част от мозъка ни се изключва“, обяснява Боуман. Това означава, че сме по-склонни да направим импулсен, отколкото рационален избор.

"Тази маркетинг стратегия е много умна. Използва се най-вече за да накара хората да купуват повече от един продукт“, допълва експертът.

Тест 3 – Марка и цена

В този тест участникът избира група от карти с различни марки и цени. В повечето случаи потребителят избира групата, в която е любимата му марка и рядко променя избора си, въпреки че цената може да е една идея по-висока. По думите на Боуман, обръщаме повече внимание на подобни оферти онлайн, тъй като в уеб пространството пазаруваме в доста по-различни времеви диапазони, най-вече вечер, когато мозъците ни са уморени.

За да не бъдем манипулирани психологически, експертите съветват да си дадем малко време за почивка и време да помислим. Да сме наясно, че големите марки могат да си играят игрички и да не се страхуваме да използваме калкулатор, за да помогнем на мозъчната си дейност. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

16

Ставри

преди 4 години

Важното е като отмине ч.петък, после да провериш цената в сайта и да се успокоиш, че са я качили обратно.Ако не са следват драми:"Еее, пак се пре#бах!""Пфуу, в понеделник как ще ми се смеят колегите!""Трябваше от чужбина, тук всичко е измама.""И ся какво ще го правя това? По-добре да бях ..."

15

ка питал

преди 4 години

Черния петък и подобни промоции са измислени в щати още преди много години с цел да се продаде залежала стока за по малко пари и да се изчистят складовете за да се зареди нова ...икономика и потребление търсене предлагане това е всичко

14

Анонимен

преди 4 години

Това много ме засяга, понеже пазарувам главно онлайн и са се насъбрали доста неща преди Коледа! От марки почти не се влияя, освен само когато се купува телевизор, телефон или бяла техника. Онлайн сайтовете.у нас много завишават цената на стоките в сравнение с оригиналната , особено на Ровус парочистачките и уредите на сайта на Делимано, които ги рекламират по Тв шоп. А повечето са произведени в Китай. Сега за black friday се правят, че ги намалят , но това е реалната им цена! Например уредът за почистване с нанопара е цели 200 лв, а реално не трябва да е повече от 100!!

fallback