Снимка: Facebook, Esino Lario

Преди месец китното италианско планинско село Езино Ларио се обяви за продан. В обявата недвусмислено пише, че всичко е за продан.

Цените на уличните знаци например почват от €1250. Местен хран излиза доста по-скъпо - 600 000 евро, с 15% отстъпка. Сградата на общината пък е доста по-евтина - €200 000. Дори пейките са за продан - по €280 едната, но пък в пакетна оферта - купуваш 2, получаваш 3.

Рекламата е публикувана онлайн, и в някои от най-четените вестници в Италия. Кметът на Езино Ларио, Пиетро Пенса обяснява разпродажбата съвсем тривиално - с недостатъчно ресурси да се бори с намалявщото население на Езино Ларио.

"За съжаление вече нямаме ресурсите да се борим с проблеми, по-големи от нас самите", заяви той преди месец, обявявайки разпродажбата.

"Реших да продам най-символичните места на Езино Ларио", казва още кметът.

Бизнес предложението му привлече интересът на медиите в Италия, както и не малко потенциални купувачи.

В денят на продажбата обаче специално създаденият за целта сайт изглежда... странно. Купувачите не могат да си купят нищо, а вместо това биват пренасочвани към страница, която ги призовава да споделят снимки на "стоките", т.е. Езино Ларио, в социалните мрежи.

Продажбата на село Езино Ларио не била нищо повече от "фалшива новина".

Всъщност, селото дори нямало финансови затруднения. Управата на Езино Ларио успяла да привлече някои инвеститори чрез организиране на събития или доброволчески прояви. Дори населението от 745 души не било драстично намаляло от началото на века.

Не след дълго става ясна причината за мнимата продажба. Всичко е  част от PR кампанията на местна компания, която специализира в изграждането на високоскоростна интернет мрежа в отдалечени села. Компанията намерила партньор в лицето на Езино Ларио не само за реклама на услугата си, но и като начин да се привлече внимание към намаляващото население на селските райони.

Дали обаче ПР трикът няма да рекушира?

Масимо Кастели, националният координатор за малките села в Националната асоциация на италианските местни власти зяви, че подкрепя странния PR ход, пише британският Guardian. 

"Като представители искаме да направим проблемите на малките населени места по-видими", обяснява той. "Но това не е проблем, за който медиите искат да пишат. Понякога имат интерес към цветущите инициативи, като продажбата на къщи за 1 евро", обяснява Кастели.

Но все пак той подчертава, че наистина има проблем с намаляващото население.

"Тези места наистина губят населението си, защото няма работа, училищата затварят, услугите са недостъпни", посочва той.

Въпреки че населението на Италия е нараснало с 4 млн. души от 1990 г. насам, проучванията показват, че селата с под 5000 души, които представляват 1/5 от населението на Италия и заемат повече от половината територия на страната, са намалели с 675 000 души. Тази тенденция само ще се ускори в следащото десетилетие.

В някои случаи местните власти стават доста изобретателни в опита си да привлекат внимание и инвестиции. Най-често обаче кметовете разчитата на схемата "къща за 1 евро".

PR трикът на кметът на Езино Ларио и IT компанията предизвика безпрецедентен медиен интерес в Италия.

IT компанията изрично подчертава, че кметът Пиетро Пенса напълно доброволно и безкористно се съгласил да вземе участие в заблудата, за да привлече внимание към проблема.

Самият Пенса не страни от провокациите. По-рано тази година той изнесе реч в италианския парламент, носейки жалейка. Той сам обяснява, че пази траур за смъртта на малките села.

"Заради тази провокация получих аплодисменти. И моята реч беше единствената от заседанието, която стигна до новинарските емисии", казва кметът Пиетро Пенса.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase