Снимка: Reuters, архив
fallback

Ако миналата година трябва да носи едно име, като емблема на всичко, което се случи през 2015 г. в музикалната индустрия, то това ще бъде Адел. Не само поради факта, че албумът ѝ "25” стана най-бързо продаваният в историята на САЩ и Великобритания, но и поради факта, че част от бизнес решенията на певицата доведоха до нови дебати в света на музиката.

"25“ успя да продаде 3,38 млн. копия в САЩ за седемдневен период и стана най-успешната тава в Северна Америка за 2015 г., сочат данни на Nielsen Music. Оказа се, че това е първият случай през последните 24 години, в който един албум е генерирал продажби на над 3 млн. копия само за седмица.

Грандиозното завръщане на Адел с хита „Hello” и с албума се превърна в сензацията на годината от гледна точка на поп музиката. Но британката се оказа катализатор за раждането на нови спорове и възраждането на стари въпроси в цялата индустрия.

Казусите със стрийминга

Припомняме, че в края на 2014 г. американската поп певица Тейлър Суифт предизвика един от най-големите дебати в новата история на музиката. Тя изтегли цялата си музика от каталога на най-популярната стрийминг услуга в света Spotify в момент, в който новият ѝ албум “1989” излезе на пазара и търсенето на нейното творчество от страна на потребителите беше много голямо.

В случая Суифт възропта срещу модела за отчисления на стрийминг услугите, посочвайки, че стрийминг услугите подценяват труда на творците, заплащайки им малко. Освен това дават възможност за напълно безплатно слушане на музикални продукти, за които би трябвало да се заплаща. По този начин певицата фокусира дебатите, продължаващи и в момента, върху безплатния стийминг модел, който от една страна ощетява авторите и изпълнителите, но от друга страна е полезен на компании като Spotify, защото е техен основен източник на приходи от реклама.

През ноември 2015 г. Адел до известна степен последва примера на Суифт, отказвайки да предостави новия си албум на Spotify в деня на излизането му. Причината за това решение не беше продиктувана толкова от политиката на стрийминг услугите, а от други съображения.

Музикалните изпълнители получават повече средства от продажбите на албуми, отколкото от слушането на същите тези албуми в платформи като Spotify и Deezer. Ето защо изборът на Адел беше сметнат за добро бизнес решение, което пожъна невероятен успех. Албумът ѝ “25” достигна 5 млн. продажби само в САЩ според Nielsen Music, оказвайки се първият албум за 2015 г., който постига този успех, и 11-ият от 2005 г. насам, който се радва на подобно постижение.

Още по темата четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback
fallback