Снимка: Dnes.bg

Изборите минаха, проблемите в София си остават. Столицата расте, не старее, но се задръства.

Навремето Тодор Колев припяваше "Кога ще стигнем американците..." и вече можем да се похвалим, че поне в едно сме ги изпреварили. В началото на годината главният архитект Петър Диков изнесе данни, че в София на 1000 души се падат 520 автомобила, докато в САЩ на 1000 души имало 500 коли.

В "Експериментът в Dnes.bg" решихме да проверим къде паркират софиянци, при това в делничен ден и работно време. Кратка обиколка в една от "спалните" - "Младост", положението е доста критично.

През последните години изникнаха много нови кооперации. Паркоместата обаче са недостатъчни, а и не всеки може да отдели няколко хиляди евро за гараж. Така възможността да паркираш пред блока е като тотото - трябва си късмет.

Няма да изненадаме никого, че паркирането е голям проблем. Дори на места, където има знак за забрана тя не се спазва. Защото няма никаква алтернатива.

В нашия експеримент минахме през ул. "Свети Киприян" в "Младост 2". Коли са паркирали и от двете страни, разминаването става с изчакване, а в пиковия час, когато всички се прибират от работа задръстването е по-скоро нещо обичайно. Спряхме се на тази улица неслучайно, защото преди няколко месеца лишиха голяма част от този квартал от лесен достъп до автобусна спирка с пускането на новата отсечка на бул. "Ал. Малинов".

На протеста на жителите - старият нов кмет на района - г-жа Цвета Авджиева, тогава обясни, че е назначила проучване дали може да бъде пусната вътрешна автобусна линия, като маршрутът минава и през ул. "Св. Киприян". На което живущите се подсмихваха и има защо - там две коли не могат да се разминат, какво остава за автобус. И това е така, защото всяко свободно пространство се използва за паркинг.

"Младост" е частен случай, но положението е същото и в други квартали, същото е и в другите големи градове на страната. С увеличаване на глобите и "паяци" проблемът няма да бъде решен, защото няма алтернатива, не се предлага решение.

А колите, макар и в голямата си част "втора ръка" на 10-15 години, се увеличават. В официалните статистики не влизат приходящите коли и тези на хора от провинцията, които живеят тук, но нямат адресна регистрация.

Колите се увеличават, проблемът с паркирането ще става все по-крещящ и истината е, че София се задушава.

Спасение? Някои видяха светлина в тунела в метрото, но то помага за трафика. Иначе колите пак са толкова и всяка педя земя е заета. Дори и тротоарите, което пък застрашава пешеходците, които слизат по улиците.

Ние ще продължим да сигнализираме за проблемите, очакваме и вашите сигнали. На ред са общинарите, преди изборите се наслушахме на обещания. Остава да видим дали наистина ще се намерят решения.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase