Марк Зукърбърг. Снимка: архив, Reuters

На ден човек “поема” удивителните 74 гигабайта информация, пише СиЕнЕн. Наистина невероятно е как успяваме да преработим този “поток”.

“Пренасищането с информация често води до претоварване на мозъка с повече, отколкото може да поеме”, казва професорът по психология Даниел Левитин. “Преди си мислехме, че можем да се фокусираме върху 5 до 9 неща едновременно. Но вече знаем, че това не е вярно. Максимумът всъщност е 3. Всеки опит за преминаване на тази граница води до рязко намаляване на коефициента на полезно действие на мозъка”, продължава Левитин.

Именно такова прекрачване на границата води до компромисни решения. Като например спрямо облеклото. На почти всяка снимка Албърт Айнщайн е със сив костюм, Стив Джобс обикновено носеше черно поло, а Марк Зукърбърг залага на сива тениска.

Тези хора, които ежедневно “бомбардират” мозъците си с нечовешко количество информация, знаят, че трябва да пестят “мозъчната” си енергия за далеч по-важни решения от това какво да облекат всеки следващ ден.
  
Невроните, които ни помагат в този процес, са живи клетки с метаболизъм – те се нуждаят от глюкоза, за да функционират, но не правят разлика между взимането на важни или маловажни решения.
 
Един от големите проблеми според професор Левитин е, че търсенето на информация се превръща в зависимост. Започваме да губим контрол върху пресяването на нужното и просто “наливаме” още и още информация.

Всяко ново “парче” информация инжектира организма с малка доза допамин. А допаминът е  междинен продукт в синтезата на епинефрина (адреналин), което дава да се разбере, че пристрастяването е напълно възможен сценарий.
 
Така се стига до неестествена “екплоатация” на организма. За Левитин това неизбежно води до стрес и психически проблеми, както и до невъзможност за съсредоточаване върху най-важните неща.

Професорът дава елементарен пример. Преди 25 години в обикновен супермаркет в Съединените щати има 9000 различни продукта. В наши дни асортиментът е около 40000. Средностатически купувач се нуждае от около 150 продукта при голям пазар.

Това означава, че за запълването на една количка клиентът трябва да отсее 39850 продукта. А за да ги отсее, трябва да им обърне внимание. И да натовари мозъка си значително.

Обикновено мозъкът започва да “зацикля” след 2 часа. Експерти съветват, когато се усети загуба на концентрация, да се отделят 10-15 минути за почивка, дори за дрямка. Четвърт час дрямка в този момент се равнява на час и половина сън през нощта.

Тази малка почивка рестартира мозъка и му дава свежи сили. Специалистите препоръчват организиране на деня така, че винаги мозъкът да има гарантирано време за почивка... за може да обработи цялата информация.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase