Снимка: Булфото, архив
fallback

В условията на глобален пазар има много други фактори, които влияят на потребителската кошница освен горивата, каза пред Нова телевизия икономистът Лъчезар Богданов.

Oще по темата
Поевтиняването на бензина не гарантира задължително поевтиняване на всичко, коментира той. „Ако цената на горивата падне с 10%, то цените на стоките в общата потребителска кошница падат с 1%“, изчисли той.

Той отбеляза, че транспортът и потреблението на енергия са важни разходи за бизнеса. Стойността на всички употребени горива е 7-8% от БВП. Така всеки може да изчисли как този разход се отразява на цените.

Последно днес на някои бензиностанции литър бензин се продава за 1,92 лв./литър. С картите за отстъпки на някои търговци напълно е възможно някои потребители да зареждат и на цена 1,90 лв./литър, посочи Богданов.
На въпрос дали след като някои транспортни компании са обявили, че ще намалят цените на билетите, да очакваме поевтиняване и при храните, икономистът отговори: „Частично да, но там има и други тенденции. На световните борси някои продукти са доста по-скъпи: говеждо, агнешко, зехтин. Какаото е с 50% нагоре, кафето също е по-скъпо спрямо края на 2013 г., но там действат и други фактори освен стойността на горивата – например  политически кризи”, заяви Богданов. Затова по думите му не е задължително всеки продукт да поевтинее, някои може да поскъпнат, тъй като сме част от глобален пазар.

Според него все пак в България хранителните стоки през последните 12 месеца леко поевтиняват, както и почти всички услуги. Но образователните услуги леко поскъпват, там горивата не са водещ фактор, даде пример той.
Финансистът Банчо Банов посочи, че през 2003 г. цената на барел петрол, която сега е 48 долара, е била 28,95 долара, а бензинът е струвал 1,30 лв/литър. Изведнъж до 2012 г. цената на барел стига 115-120 долара и литър бензин става 2,56 лв., а сега слиза надолу.

„За 9 години петролът поскъпна близо четири пъти, а бензинът – 1,97 пъти. Сега трябва да очакваме сходна тенденция – бензинът да поевтинява със закъснение и наполовина по-малко спрямо петрола“, очаква Банчо Банов.

Той се позова на изчисления на Лукойл, според които цените на петрола формират само 40% от цените на бензина. Всичко друго са акцизи и други разходи.

Банов заяви, че търсенето на основни хранителни продукти в България, като хляб, мляко и яйца, е „нееластично“ - ако едно семейство яде по един хляб на ден, при евентуално намалена цена няма да започне да потребява повече.

Лъчезар Богданов обаче каза, че ниските транспортни разходи разширяват географията на един пазар и конкуренцията се засилва. Той очаква при 20% спад на цените на горивата и 2% по-ниска инфлация или дефлация структурата на потреблението да се промени. Но дали парите ще отидат за друго потребление, дали хората ще ги спестят, или ще ходят на почивки, е трудно да се каже.

При всички случаи такава голяма промяна не сме виждали от доста време, отбеляза Богданов.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

49

Анонимен

преди 9 години

Заводските цени на бензина и нафтата от Лукойл са вторите най-високи цени в Европа след цените на Унгарските рафинерии. Това е така ,защото разходите на Лукойл са по-високи от разходите на френски, немски, австрийски рафинерии. Лукойл плаща много по-високи заплати на работниците си отколкото в Германия, Франция,Австкрия. Заплатите на работещите в БГ бензиностанции също са много по-високи от заплатите в Мюнхен,Париж или Амстредам. Освен това в БГ данъците са най-високите в Европа - цели 10 %

48

ник

преди 9 години

А така ли ,а по скъп означава по-скъпи ААА!

47

Кон

преди 9 години

Задължително по-евтин бензин означава по-евтини стоки, каквото и да пишат журналистите. Единствено трябва да е устойчиво поевтиняването, поне 3 месеца.

fallback