Снимка: Ройтерс
fallback

Един от вариантите да се отговори на високите цени на горивата е пренасочването към електромобилите. В България обаче този преход става доста бавно – този тип коли са малко на брой, а инфраструктурата за зареждане почти липсва.

Към момента общият брой автомобили, които могат да се задвижват с ток, са около 1000, като голяма част от тях са съсредоточени по Черноморието.

Повечето от тези коли обаче не са типичните електромобили, а стандартни, при които двигателите са били заменени, посочва Илия Левков, председател на управителния съвет на Индустриален клъстер „Електромобили" в интервю за Investor.bg.

Основните предимства на автомобилите, захранвани с ток, са евтината им поддръжка и това, че са безшумни и екологично чисти. При пробег на ден от около 50 км пък те стават по-изгодни за използване от автомобилите с течни горива.

Електромобилите обаче си имат и недостатъци - при европейските марки например колите с електрически двигател цените са с около 50% по-високи спрямо представителите от същия клас, но с бензинов двигател. Поради тази причина повечето електромобили в България са внос от Китай.

Проблем е и зареждането на батериите, тъй като при обикновени условия то трае няколко часа. Ускореното зареждане за 20-30 минути е възможно, но от много по-скъпи съоръжения, коментира Левков.

Според него държавата би могла да стимулира покупките на електромобили с промяна на законодателството, като се даде дефиниция на това какво е електромобил. Така той може да получи право да се движи в бус-ленти, да паркира безплатно в синя зона и други.

Би трябвало също да се даде възможност да се поставят достатъчно зарядни станции на публични места. За да съм съвсем конкретен - когато индикаторът покаже, че е останал малко заряд и батерията трябва скоро да се зареди, наблизо трябва да има зарядна станция.

Има и друг вид стимули, които са директни и се прилагат в някои европейски страни. Например в Англия държавата дава 6000 паунда, с които се намалява стойността на електромобила при закупуването му. В Германия и Франция тази сума е 5000 евро.

Какво е бъдещето на електромобилите и хибридните автомобили в България, може да прочетете в интервюто с Илия Левков

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

152

ЕЛЕКТРОИНЖЕНЕР

преди 12 години

-20 градуса по целзий са оперативен стандарт за всички литиево-полимерни, железофосфатни, нанофосфатни и т.н. АВТОМОБИЛНИ батерии, вграждани днес! 3000-5000 (половин млн. км.) цикъла също са днешен стандарт!После не умират, а капацитетът им е 80%Всички нови модели на пазара имат възможност за бърз заряд до 80% за някакви си минути на 3-фазен ток.*** ли си да тръгваш на работа с незаредена кола? GSM-а как го включваш редовно, а?!Чети: "Електромобилът - колата на бъдещето"- в-к Стандарт

151

ДРЪН-ДРЪН та ПЛЯС!

преди 12 години

ДОРИ ПРИ 1МЛН. ел. коли в БГ, потреблението на ток ще скочи с 10%, а еко-токът ни е с дял над 9!Паднаха лицензите за домашно произвеждане на ток с фотопанели и перки!Ще караме безплатно на ток!ТЕЦ-ът има очистителни инсталации, BG-тарасясниците - НЕ!100км=2лв!Новите модели на пазара имат фабрична гаранция на батериите по 8г. (пр. Шеви Волт)

150

ф-1

преди 12 години

За момента електромобилите като себестойност и експлоатационни разходи са по-неизгодни,но след около 10 год.нещата ще се променат.

fallback