Архив: Булфото
fallback

Над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частити (ФПЧ). Това съобщи доц. Ваня Юрукова, специалист по вътрешни болести и пневмология и фтизиатрия, член на Управителния съвет на Българското дружество по белодробни болести и зам.-директор на  Специализираната болница за лечение на белодробни болести "Света София” в столицата.

По думите на доц. Юрукова според статистика, изнесена в сп. "Лансет", 5-те най-запрашени български града са Пловдив, Плевен, Пазарджик, София и Перник. При тях има увеличение на фините прахови частици, в които се абсорбират вируси, полени, бактерии.

Малките ФПЧ, веднъж попаднали в долните дихателни пътища, могат да проникнат в кръвообръщението и много трудно могат да бъдат изчистени от него, обясни тя.

Освен използването на твърдо гориво /като въглища/, автомобилният трафик и някои производства, допълнителен принос към замърсяването с прахови частици в това време на годината оказва и влиянието на неблагоприятните климатични условия в страната като образуването на мъгли и ниската скорост на вятъра.

През последните месеци еколози и лекари в цял свят изразиха тревогата си от завишаване на замърсеността на въздуха. Над Пекин е обичайна гледката на смог и мъгла от производство и автомобили. В Париж и доста други европейски градове също бяха отбелязани тревожни стойности на наситеност с ФПЧ, азотен и серен диоксид.

Според Световната здравна организация 7 млн. души на година загиват от замърсен въздух, допълни доц. Юрукова, цитирана от БНР.

В началото на годината и в София бяха регистрирани високи концентрации на атмосферни замърсявания във всички станции, които контролират фините прахови частици – в районите "Младост, "Надежда", "Дружба".

Шалът е механична преграда пред ФПЧ, но в дни с повишена запрашеност е по-добре да не стоим дълго на открито. Марлените маски не бива да се носят с часове, защото концентрират замърсители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

34

Разбирач

преди 6 години

(продълж.) Да не говорим за редицата негативи на гр.тр. - да те ръгат, да ти смърди, да ти вдигат шум, да се ръгаш като не знам какво, да се добереш до апарата да си продупчиш билета, да го чакаш ще дойде ли, няма ли да дойде въобще трамвая, да зъзнеш по спирките, както и от спирката до локацията, да хабиш време да чакаш и да ходиш пеша до локацията, да се цапаш с киша, да рискуваш да се хлъзнеш(асфалта поне се поддържа), да рискуваш да те преджобят в трамвая, да се приближаваш до неприятнихора

33

Разбирач

преди 6 години

(Продълж.) Защото храната, която си купувате от магазините нямате нищо против да се кара с трошки, които замърсяват - за да имате какво да ядете. Там лошия въздух не е проблем, нали ? А ние шофьорите много лесно може да ни зачеркнете и да сме слизали от колите. Комунистите са на същия принцип - харесват си комунизма, защото нямат човешките ценности и критерии да различат негативите и затова зачеркват демокрацията. И аз не знаех колко ВЕЛИКО нещо е да имаш автомобил, преди да започна да карам.

32

Разбирач

преди 6 години

(продълж.) Бъдещето е в колективните пътувания и ел.автомобили. Самия гр.тр. е вид колективно (споделено) пътуване (spodeleno-patuvane. Ще намалеят задръстванията, разходите за път ще паднат в пъти, ще се отворят повече паркоместа, стига хората да могат да се групират по локация, раб.време и да си допаднат, като компания. Защо ние шофьорите не сме си били купували по-нови коли ? А защо вие - нешофиращите, не си купите автомобил - плюсовете са доста над мръсния въздух.

fallback