Снимка: Булфото
fallback

През 2010 г. всяка болница, която иска да сключи договор с НЗОК, трябва да осигурява 24 часа в денонощието възможност за прием при спешни състояния.

За сключване на договор ще се изисква наличието на лекари по съответните специалности на основен трудов договор в болницата.

Лечебните заведения за болнична помощ трябва да разполагат и с необходимата апаратура, както и да имат клинична лаборатория.

Болниците, които не отговарят на тези изисквания, няма да могат да сключат договор със здравната каса за съответните медицински дейности.

Това обаче няма да затрудни достъпа на пациентите до нужната медицинска помощ и до болница. Навсякъде ще продължат да съществуват центровете за извънболнична помощ, каквито са ДКЦ-тата, медицинските центрове, както и филиалите на Спешна помощ.

Всеки пациент, който почувства неразположение, трябва да посети личния си лекар, а ако смята, че проблемът е сериозен, може да потърси директно Спешна помощ.

В първия случай лекарят ще го прегледа и ще прецени дали има нужда от лечение в болница. Ако смята, че е така, той ще му даде съответното направление, което важи 30 дни.

Ако пациентът има нужда от незабавна помощ, а най-близката болница няма капацитета да осигури нужните медицински грижи, Спешният център ще го откара до най-близката клиника, в която може да се извърши лечението.

Ако състоянието на пациента не е спешно, той сам ще трябва да се придвижи до болницата, в която иска да се лекува. За спешни състояния се смятат всички, които застрашават живота на човек или могат да доведат до съществено увреждане. Такива са инфаркти, инсулти, отравяния, травми, изгаряния.

Ако човек директно е потърсил Спешната помощ и се окаже, че има нужда от незабавна помощ, тя ще е длъжна да му окаже медицински грижи и при нужда да го закара до най-близката болница, където може да получи нужното лечение.

Освен от личните си лекари пациентите ще могат да получават информация кои болници по какви специалности работят със здравната каса от районните здравни каси, от регионалните центрове по здравеопазване, болниците, както и на горещия телефон на НЗОК – 080014800.

През тази година всеки здравноосигурен пациент ще е длъжен да плаща потребителската такса от 2% върху минималната работна заплата от 240 лв. Това прави по 4,80 лв. на ден.

Тази такса се дължи само през първите десет дни от престоя в болница, след това тя е 0 лв. От таксата са освободени деца до 18 години, бременни и родилки до 45 дни след раждането, социалнослаби, ветерани от войните и военноинвалиди, онкоболни, медицински специалисти, хора с увреждания и други.

Тази информация заедно със списък с консумативите и дейностите, които не покрива НЗОК, трябва да бъде обявена на достъпно място във всяка болница.

Целта на този списък е всеки човек да знае точно за какво може да му се искат пари при лечението и така да се ограничат нерегламентираните плащания в системата.

При постъпване и изписване от лечебното заведение всеки пациент ще може да получи информация за вида и обхвата на оказаното лечение, както и финансова информация за вида и размера на заплатените при престоя му в болницата медицински дейности (извън обхвата на задължителното здравно осигуряване).

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

68

gendoff

преди 14 години

И моля Ви, недейте да твърдите, че при ОПЛ всичко е ОК, защото това просто не е вярно. За краткото време, в което съм бил такъв (о,изненада!!!- замествал съм ОПЛ в две различни практики за общо 6 месеца), съм видял нещата такива, каквито са, без маска и без заучени фрази. Нищо лично!

67

gendoff

преди 14 години

И последно - аз водя спор с Вас, излагам позицията си без злоба и без лични нападки. Ако ме питате какви са недостатъците на болничната или на спешната помощ, също бих могъл да ги дискутирам, тук или в някой друг форум. Никога не съм твърдял, че в българските болници всичко е наред, при все че работя в такава, и твърдя, че наистина. Никога не съм твърдял, че българската Бърза помощ е това,което трябва да бъде, а съм работил там.

66

Анонимен

преди 14 години

Непознаването на честа патология и неумението да се извършат общолекарски манипулации не могат да бъдат оправдани. ОПЛ не е само администратор, нито е само психолог на болния, при все че НЗОК положи много усилия точно в това да Ви превърне, и това е много жалко. ОПЛ е преди всичко лекар, и чак тогава всичко останало. Ако не може да мисли и да действа като лекар, полза от него няма. Писането на програма на НЗОК на безмислени бланки не Ви прави лекари.

fallback