Добрите хора от Щутгарт не могат да кажат, че не са били справедливо предупредени.

Разпродадените изпълнения на операта на Sancta, нова пиеса на австрийската хореографка Флорентина Холцингер, бяха ограничени до хора над 18 години и предшествани от изчерпателна рубрика, която предупреждава зрителите за графичното съдържание на шоуто: явни сексуални актове, силни шумове, тамян, пиърсинг на живо, сексуално насилие и големи количества истинска и фалшива кръв.

Ако това не било достатъчно, няколко минути търсене в Гугъл щяха да разкрият, че включва стена от разпнати и измъчвани голи тела, гола монахиня, караща ролери на халфпайп, друга гола монахиня, съвкупляваща се с Христос на кръста, гола папа лесбийка и две голи лесбийки, прегръщащи се пред няколко други монахини.

Въпреки това, публиката не се отдръпна. 18 души били толкова шокирани, че потърсили помощ, а трима били прегледани от лекар след тежко гадене.

"Препоръчваме на всички, които ще гледат, още веднъж много внимателно да прочетат предупрежденията, за да знаят какво да очакват", каза Себастиан Еблинг, говорител на операта, пред вестник Stuttgarter Zeitung.

38-годишната Холцингер е известна в немскоговорящите страни с провокативните си шоута, които са наситени с голота, телесни ужаси, експериментални танци, зрелищна акробатика, препратки към класическа литература и язвителни феминистки коментари.

Последният й блокбъстър преди Sancta беше "Офелия търси талант", пищно продуцирано смесено представление в театъра "Фолксбюне" в Берлин, което включваше ендоскопия на живо, плувен басейн, пълен с кръв, и малко момиче, което проповядва за екологична катастрофа, докато върви по сцена, осеяна с изклани русалки .

Повечето критици са ентусиазирани от отличителната смесица на Холцингер от мрачност, радикализъм и висока култура.

Въпреки това Sancta, който е базиран на противоречивата опера Sancta Susanna от епохата на Ваймар на Пол Хиндемит и безмилостно сатиризира католическата църква, също предизвика раздразнение в религиозните кръгове.

Когато операта беше представена на фестивала във Виена през юни, тя беше остро критикувана от няколко австрийски епископи.

Франц Лакнер, архиепископът на Залцбург, каза, че произведението е прекрачило границите на свободното художествено изразяване, като "сериозно оскърбява религиозните чувства и убеждения на вярващите".

Херман Глетлер, епископът на Инсбрук, го нарече "знак за изтощено общество, фиксирано върху просперитета, което се опитва да отработи няколко религиозни клишета в стремеж към "култура на отмяна".

Ян-Хайнер Тюк, виенски професор по теология, също не беше впечатлен. В рецензията на Sancta в католическото списание Communio той се оплака от "видна липса на въображение" и "опростени разкази".

"Какво всъщност трябва да мисли непрекъснато намаляващата тълпа от вярващи католици за подобно зрелище?" написа той, цитиран от The Times. "Как да гледат на себе си, когато начинът на живот, който са избрали свободно, става за посмешище по този начин?"

"Очевидно е извън възможностите на въображението на културния авангард да се смята, че има хора, които живеят в сексуално въздържание не защото са смазани и обгрижвани от репресивна система, а защото са взели свободно решение да живеят по този начин в името на на по-висше благо."

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase