Снимка: БГНЕС

Постоянните смущения в навигационните сигнали в Източна Европа са засегнали повече от 1600 самолета, включително граждански самолети, за по-малко от два дни, според анализ с отворен код. Заглушаването засяга въздушното пространство около Балтийско море.

Заглушаване, продължило малко под 48 часа, засегна 1614 самолета, много от които цивилни, летящи около Балтийския регион в Източна Европа, според анализа, който редовно проследява GPS смущенията.

Първоначална карта, публикувана от акаунта, показва заглушаване в небето над Полша и Южна Швеция рано в събота. По-късна карта изглежда показва смущенията, ограничени до части от Северна Полша.

Самолети, летящи близо до Балтийския регион и няколко държави от НАТО в Източна Европа, съобщиха за смущения в техните GPS сигнали. Намесата или подправянето на сигналите на Глобалната система за позициониране (GPS) и по-широките Глобални навигационни спътникови системи (GNSS) може да обърка пилотирани или безпилотни самолети или да накара навигационните им системи да повярват, че се намират на различно местоположение.

За увеличаването на GPS смущенията в Източна Европа през последните месеци са обвинени заглушителите в руската Калининградска област, ексклавът, притиснат между членовете на НАТО Полша и Литва, който служи като база за един от големите военноморски флотове на Русия.

Обществено достъпни GPS данни за заглушаване и проследяване на смущения, високи нива на смущения, концентрирани почти изключително в североизточна и северозападна Полша в понеделник.

Смята се, че Русия разполага със значителни ресурси за електронна война (EW) в Калининград.

"Руските въоръжени сили разполагат с широк спектър от военно оборудване, предназначено за смущения в GNSS, включително заглушаване и подправяне, на различни разстояния, продължителност и интензитет", каза представител на литовската отбрана пред Newsweek по-рано този месец.

Уменията на Русия да използва електронна война са "доста силни", каза генерал Мартин Херем, който оглавява отбранителните сили на Естония, пред Bloomberg в края на януари. Шведският подполковник Йоаким Паасикиви каза пред шведските медии същия месец, че смята GPS смущенията за резултат от "активности на руско влияние или така наречената хибридна война".

Неназовани пилоти казаха пред Forbes по-рано тази година, че са започнали да изключват GPS навигацията при преминаване близо до Балтийско море и околните страни в полза на други системи, като инерционна навигация.

Инциденти са регистрирани и в Близкия изток. OPS Group, група от пилоти и диспечери, заяви, че "самолети са атакувани с фалшиви GPS сигнали, което бързо води до пълна загуба на навигационни способности" в региона.

"Това не е традиционното GPS заглушаване", каза групата. "Тези скорошни доклади са фалшифициране на GPS – и дори тогава не приличат на нищо, което сме виждали преди."

Представител на полското министерство на отбраната каза по-рано пред Newsweek, че руското заглушаване и измама около Балтийско море има за цел да посее „атмосфера на заплаха и чувство за безпомощност в обществото“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase