Снимка: БГНЕС

Болоня въведе ограничение на скоростта от 30 км/ч. А това провокира множество протести. Против е дори транспортният министър. В нация, която е дом на Ferrari и Lamborghini, и която цени бързите коли повече от която и да е друга в Европа, политиката предизвика противоречия, но намали катастрофите с една пета, според властите.

Градът започна да глобява превишаващи скоростта, след като разшири съществуващото ограничение на скоростта от 30 км/ч  до целия си средновековен център и обширните покрайнини. Новото ограничение, намалено от 50 км/ч, вече се прилага за 70% от града.

Поддръжниците на ограничението казват, че за период от две седмици, откакто беше въведено миналия месец, долната граница е намалила автомобилните произшествия с 21%. А нараняванията на пешеходци са спаднали с 27% в сравнение с предходната година. Инцидентите също са по-малко сериозни, без регистрирани смъртни случаи.

"Гражданите на Болоня спазват правилата и спазват ограничението на скоростта. Това само по себе си е важен успех", каза Матео Лепоре, кметът на града, пред The Times.

Италия регистрира 53 смъртни случая на пътя на всеки милион жители през 2022 г., повече от средното за ЕС
от 46 смъртни случая на милион, според Евростат, статистическата агенция. Множество смъртоносни произшествия с участието на велосипедисти направиха национални заглавия през последните месеци.

Съветниците в Болоня гласуваха за въвеждане на новото ограничение на скоростта през юни с аргумента, че то също ще подобри трафика, като същевременно ще намали автомобилните изпарения и шумовото замърсяване.

"Намаляването на скоростта на автомобилите с 20 км/ч намалява наполовина шума … като дава повече място на други звуци от града, като например птичи песни", се казва в изявление.

Въпреки това жителите организираха протести, карайки бавно колите, мотоциклетите и мотопедите си по главните пътища, докато натискаха клаксони. Салвини твърди, че мярката ще доведе до хаос по улиците.

"Мисля, че правото да чуват птичи песни... трябва да се балансира с правото на работа на стотици хиляди хора", каза министърът малко след въвеждането на мярката.

Впоследствие транспортното министерство публикува директива, в която се посочва, че ограниченията на скоростта от 30 км/ч могат да бъдат въведени само в специфични контексти, добавяйки, че общите ограничения са "произволни". Лапоре каза, че ограничението на скоростта в Болоня е в съответствие с кода на магистралата.

Градове, включително Амстердам, Брюксел, Париж и Мадрид, намалиха ограниченията на скоростта в повече области през последните години. Роберто Гуалтиери, кметът на Рим, посочи, че италианската столица планира постепенно да приложи ограничение от 30 км/ч към 70% от своите пътища.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase