Снимка: БГНЕС

Тъй като броят на паркиралите коли, които пропадат в пропасти по улиците на Рим, се увеличава, градът е обявен за Eвропейска столица на ямите, като средно 100 се появяват всяка година.

Тази седмица джип "Мерцедес" и автомобил "Смарт" се сринаха в шестметрова и 20-метрова ями, които се отвориха на улица в квартал Торпигнатара.

Експертите обвиняват мрежа от древни римски и средновековни тунели, но смятат, че проблемът се задълбочава, тъй като 20 нови ями са се отварили през първите два месеца на 2021 г. или средно по една на всеки три дни.

"Процентът се е удвоил повече от последното десетилетие, а Рим вече има европейски рекорд за отварящи се ями", казва д-р Стефания Нисио, геолог от висшия италиански институт за изследвания и защита на околната среда, пред The Sunday Times.

Основната причина са стотиците тунели, много на около осем метра под земята, които римляните са изкопали, за да добият камък от туф за строителство.

"По-твърдият камък е бил по-дълбоко, така че те са копали тунели, вместо да добиват от повърхността. Някои от тунелите са дълбоки до 32 метра", казва Нисио. "Те са били достатъчно внимателни, за да ги изкопаят в края на града, но тези зони вече са надградени и понякога с катастрофални резултати."

През 2018 г. в квартал Балдуйна седем автомобила бяха погълнати от пропаст с дълбочина 15 метра, която накара евакуацията на две жилищни сгради.

"В района на Кафарела в Рим има тунели с дължина километри, съставляващи лабиринт, в който можете да влезете и да обикаляте в продължение на два до три часа", обяснява Нисио.

Открити са и пещери с тавани с височина до пет метра, включително един под Палатинския хълм с 20 метра широко плитко езеро в него.

Експертите смятат, че увеличаването на подземните дупки, които се срутват в кухини през последните десет години, се дължи на излишната вода, която се влива в подземните пространства и ги разширява.

"Това се дължи на нарастващите течове от застаряващите водопроводни тръби на града. Може да бъде причинено и от обилни дъждове, причинени от климатичните промени", допълва Нисио.

Пропастта тази седмица в Торпигнатара беше свързана с изтичане именно ог водопроводите. "Но знаем, че там има много тунели", казва Нисио.

Нарастват призивите тунелите да бъдат подпряни, за да спрат да се срутват

Нисио и колеги картографират мрежата от проходи и търсят нови. "Освен кариерите, има и раннохристиянски катакомби под Рим, като много от тях са документирани в по-ранни векове, но тепърва предстои да бъдат преоткрити", обяснява тя. "Също така чуваме истории за това как престъпната банда "Банда дела Маглияна" в Рим е използвала тунели за бягство, докато терористите от Червената бригада също са използвали тунел, когато са отвлекли политика Алдо Моро през 1978 г."

Една мрежа беше открита наскоро под римски парк благодарение на градинар. "Той ни каза, че те са били използвани от фашистите по време на войната за скриване на въоръжение. Все още можете да получите достъп до тях, но входовете бяха скрити от храсти", каза Нисио.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase