Снимка: БГНЕС
fallback

Новината предизвика вълни по целия свят: круизните кораби са забранени от Венеция.

На 31 март италианското правителство издаде указ, според който круизните и големите търговски кораби ще имат забрана да навлизат във венецианската лагуна и призовава да се търсят търгове за изграждане на ново пристанище извън нея.

И все пак само 15 дни по-късно MSC Cruises обявиха, че един от круизите им, MSC, ще се насочи нагоре по канала Джудека, ще премине покрай площада "Сан Марко" и ще се акостира на пристанището в центъра на града на 5 юни.

Към двата кораба на MSC за този сезон ще се присъедини и един от Costa Cruises. Costa Deliziosa ще използва Венеция като свое начално пристанище от 26 юни.

И така, какво точно се случва?

От няколко години се вихрят истории за възможността круизните кораби да бъдат забранени в историческия център на Венеция.

Подходът им към сегашното круизно пристанище, разположено на ръба на центъра на града, кара корабите, плаващи покрай града, който е Световното наследство на ЮНЕСКО, да преминават покрай площада "Сан Марко". След това продължават по канала Джудека, водоем, отделящ "центъра" на Венеция от остров Джудека, който се намира срещу централния квартал Дорсодуро. Широкият канал вече е основна пътна артерия за фериботни и водни таксиметрови превози.

Круизни кораби плават нагоре по 4-километровия канал, преди да се завият надясно, за да акостират на пристанище "Маритима" в западния край на историческия център на Венеция.

Противниците на круизни кораби казват, че корабите не са просто грозно допълнение към уникалния градски пейзаж. Те са на мнение, че присъствието на круизи в лагуната променя отрицателно екосистемата и уврежда прословутия крехък град с движението на вода, което те причиняват.

Те също така посочват инциденти като този през юни 2019 г., когато MSC Opera прерязва бреговата линия на града по пътя към круизния терминал, трамбова по-малка лодка и остъргва тротоара.

Но поддръжниците на индустрията посочват като позитив големият брой работни места, които круизите създават - около 4200, според данни, предоставени на CNN от пристанището, като над 1700 работят директно с пътниците.

"Круизите са изключително важни за нас", казва Андреа Томаело, заместник-кмет на Венеция. "Пристанището генерира доход за нашия град и това е качествен доход - пътниците в круиз харчат и остават по-дълго в града."

"Данните за 2018 г. - последната година на нормалното пътуване, тъй като през 2019 г. Венеция е била засегната от опустошителни наводнения - показват, че 1,8 милиона пътници са се придвижвали през Венеция, изразходвайки около 55 милиона евро", допълва той.

Венеция е второто най-натоварено пристанище в Италия и петото по натовареност в Средиземно море.

Най-важното е, че то е най-голямото пристанище в Италия - което означава, че пътниците са по-склонни да останат в града преди или след круиза си и да летят до местното летище.

"Очаква се круизният сектор да представлява 3,2% от местния брутен вътрешен продукт, така че много работници разчитат на него", казва Томаело.

Политическа безизходица

Въпреки - или може би поради - полярностите на двете гледни точки, през последните години не е постигнат напредък, въпреки че много заинтересовани страни настояват за решение. Но същестува и проблемът, че няма ясно компромисно решение. Нещо повече, крайните решения се вземат в Рим - на 330 мили на Юг.

"Проблемът е, че политиците в Рим, които имат силата да вземат тези решения, не са в контакт с реалността и сложността на връзката на Венеция с лагуната", казва Джейн да Мосто, учен по околната среда и активист срещу круизните кораби. Междувременно Венеция се руши.

Както стоят нещата, на масата има три или четири предложения.

Единият е да се позволи на корабите да продължат, както са, плавайки нагоре по канала Джудека - което е един от малкото маршрути, където лагуната, която на места може да бъде само сантиметри плитка, е достатъчно дълбока, за да поеме съдове с такъв размер.

Друг вариант е да се преместите круизното пристанище в Порто Маргера, което се намира срещу Венеция на италианския континент. Там вече се намира търговското пристанище - на ръба на индустриалния център на Маргера.

За да стигнат до Маргера, лодките не използват канала Джудека. Вместо това те навлизат в лагуната в южния край на Лидо (дългият остров с пясъчна ивица, който разделя лагуната и Адриатическо море) - по-конкретно, от село Маламоко, преминавайки между Лидо и съседния остров Пелестрина. Оттам те заобикалят града и се отправят към континента, покрай фериботния терминал на Фузина и фабриките на Маргера, за да акостират в търговското пристанище наблизо.

Една от опциите, която засега изглежда е намалена, е да се насочат корабите по търговския маршрут до Маргера, но да не се качват там. Вместо това те ще да завият надясно по излезлия от употреба канал Виторио Емануеле III, свързващ Маргера с Маритима, и да се качат на настоящото круизно пристанище.

Или, накрая, има възможност да се изгради чисто ново пристанище някъде извън лагуната. Това би избегнало всякакво въздействие върху околната среда от гигантските кораби в плитката лагуна.

Въпреки това, всяка от новите опции на масата ще се нуждае от време за изграждане на нова инфраструктура - което означава, че засега всеки кораб, който влиза, трябва да поеме по текущия маршрут.

Индустрия се уморява

Ако говорите с всеки в круизната индустрия и ще получите чувство на недоволство, че те непрекъснато се изобразяват като онези, които са се хванали здраво за канала Джудека,  докато всъщност това е решение на местните и националните власти.

Франческо Галиети, който представлява индустрията като директор на търговския орган Cruise Lines International Association Italy (CLIA), казва, че круизните линии "подкрепят преместването на круизни кораби от канала Джудека от 2012 г."

"CLIA работи с властите в Рим и Венеция, за да облекчи трафика във Венеция и да свали големи кораби от Джудека. Наясно сме, че транзитът на круизни кораби е спорен и винаги сме се опитвали да бъдем част от решението", казва той.

А когато MSC обяви завръщането си в града, уморен говорител каза пред CNN: "Точно от кой терминал нашите кораби ще обслужват Венеция (и как ще стигнат до там) сега и в по-дългосрочен план, ще бъде определено от местните и национални власти и ние ще следваме техните указания, както винаги. "

Изглежда, че вече никой не иска да преминава през  канала на Джудека. "Всички са единодушни, че корабите не трябва да минават пред "Сан Марко", казва Томаело. Но докато се намери алтернатива, те трябва да продължат да поемат по този път. Какви са опциите? Къде трябва да ги пратят властите? Това е проблемът.

През август 2019 г. тогавашният министър на транспорта на италианското правителство обяви планове за пренасочване на кораби по търговския маршрут Маламоко, акостирайки в Маргера. Някои веднага приветстваха предложението като стъпка напред, но Маргера е в лагуната и работи на континента. Ако самото присъствие на кораби в лагуната е лошо за екосистемата, акостирането в Маргера или Маритима става спорен въпрос.

Но действия така и не бяха предприети. Правителството падна малко след това и плановете бяха отложени до декември 2020 г., когато комитет на правителството и местните представители - Комитатон - възстанови това решение.
Пристанищната администрация бързо създаде тръжен процес за изграждане на нов круизен терминал в Маргера. Той наближаваше своя финал, когато на 31 март беше издаден последният правителствен указ, който изключва круизното пристанище на Маргера.

Оттогава управляващите на местно ниво потвърдиха ангажимента си за нов терминал в Маргера, но те бяха многократно отхвърляни от националния парламент, който иска да изгради чисто ново пристанище извън лагуната. "Вече имаме пристанище в Маргера и имаме 20 000 души, които работят там", казва Томаело. %Огромни търговски кораби отиват там, така че не разбирам това решение. Най-важното за нас е, че искаме да дадем сигурност на работниците."

Джейн да Мосто се съгласява за необходимостта от сигурност.

"Колкото по-дълго хората трябва да си изкарват прехраната въз основа на определена ситуация, толкова по-трудно е да я променят", казва тя. "Това е ситуация, която би трябвало да се промени след катастрофата на Коста Конкордия."

Триест, на два часа изток, се очертава като конкурентно пристанище на Венеция.

Объркването вече струва на града пари. Кралската карибска круизна линия напусна Венеция - поне засега - и от  2021 г. обяви, че ще пътува до пристанището на Равена, около 2,5 часа на юг, под лагуната, която завършва на риболовното пристанище Киоджа. Понастоящем уебсайтът му рекламира круизи от "Венеция (Равена)". М

Междувременно, въпреки че Costa Cruises използва Венеция като свое начално пристанище тази година за Costa Deliziosa, тя разполага и с друг кораб от Триест, на два часа източно от Венеция. Това не е ново - Коста се качва в Триест от 2006 г., казва говорител - но през 2020 г. компанията е направила 10 акостирания в Триест и само едно във Венеция.

Томаело се притеснява, че несигурността ще прогони още круизни компании.

"Ако нямат сигурност, възможно е да напуснат Венеция", казва той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

7

Анонимен

преди 2 години

*** *** - ***.***

6

Пффффф

преди 2 години

Преместих си го в левия крачол.... щело ли да има круизи до Венеция, леле ама как се трогнах

5

Един го доказва

преди 2 години

По хоризонталата което е малка крачка над 3Д киното, друг го доказва по вертикалата - което пак е една малка крачка над 3Д киното заради фокусното разстояние. А по диагонал? А по права в общо положение. Ако очите се намират по наклонена вертикална права в общо положение? Та мисълта ми е, че перспективата не е мъртва, ама стига подсказки... разглеждате го само антропоморфно проблема, а при различна еволюционна линия при различни условия от тукашните. След десет години блъскане на главата....

fallback