Снимка: архив, Reuters

Европейският съюз се договори за нови правила за командироване на работници в чужбина. След 12-часови преговори в Люксембург социалните министри от страните членки постигнаха компромис, който ще им позволи да започнат окончателно оформяне на законовите тестове с Европейския парламент.

Поправките ще засегнат правния режим за работници, изпратени от фирми в своята страна да работят в друга европейска държава. Те не се отнасят до работниците, които сами си намират работа в чужбина.

Най-съществената промяна е свързана с намаляване на срока на командироване, който от 24 ще бъде сведен до 12 месеца, с възможност за удължаване с още 6. След изтичането на този период работниците ще започнат да плащат здравни и социални вноски и данъци в държавата, в която работят, а не в тази, която ги изпраща.

Това ще доведе до загуба на конкурентни предимства на фирмите в по-евтините държави, които печелеха от по-ниските възнаграждения на работниците си на Запад, както и от по-ниските социални вноски, които плащаха за тях.

Позицията е компромис между искането на западните държави, водени от Франция за намаляването на сроковете и Вишеградската група (Чехия, Словакия, Унгария и Полша), където настояват за удължаването им. Френският президент Еманюел Макрон настояваше срокът, в който работници могат да се пращат в чужбина с национални заплати и осигуровки, да бъде намален на 1 г., докато вишеградци искаха той да бъде запазен на 2 г.

Промените предвиждат още командированите работници да получават същите бонуси и добавки като местните, за една и съща работа. За размера на заплатите на чужденците се гарантира само минималният размер за конкретната дейност, която изпълняват, в сила в приемащата държава. Минималният размер трябва да е фиксиран в закон или в колективен трудов договор.

Социалните министри решиха да изключат от действието на законодателството за командированите работници транспортния сектор. По думите на естонския социален министър Йевгени Осиновски, който председателстваше заседанието, транспортът така или иначе бил мобилен и затова шофьорите по принцип не могат да работят със статут на командировани. Правилата за международните превози и каботаж ще бъдат регулирани в отделно законодателство, което вече е предложено от Еврокомисията и предстои да се приеме.

Новите правила ще влязат в сила след 4 г. Извънредно удълженият срок се дава на местните фирми да се пригодят към тях.

1,9 млн души в ЕС работят като командировани в друга държава. Сред тях най-много са поляците - 470 000. По данни на Европейската комисия през 2015 г. 15 839 българи са били командировани в друга държава от ЕС. Най-много командировани работници се използват в строителството.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase