Снимка: архив БТА
fallback

Европейската комисия е приела днес първата мярка по изпълнение на целта до 2015 г. всеки автомобил да бъде в състояние да набере номера на аварийно-спасителните служби вместо водача в случай на сериозно произшествие.

Намерението на ЕК е след четири години животоспасяващата система eCall да се монтира на всички нови модели леки и лекотоварни превозни средства.

В случай на тежко пътно произшествие системата автоматично ще набира единния европейски номер 112 за спешни повиквания и ще предава информация на аварийно-спасителните служби за местоположението на превозното средство, посочва БТА.

Препоръката, приета днес, призовава държавите от ЕС да гарантират, че операторите на мобилни мрежи ще обновят своята инфраструктура, така че повикванията от системата eCall да бъдат ефективно прехвърляни към аварийно-спасителните служби.

Когато тези служби биват повиквани при пътно произшествие, всяка минута е от решаващо значение за спасяването на човешки живот и за намаляването на последствията от нараняванията, отбелязва ЕК.

Пострадалите при злополука невинаги имат рефлекса или физическата възможност да се обадят за помощ незабавно.

Устройствата eCall решават този проблем, като уведомяват спешно аварийно-спасителните служби, дори ако водачът или пътникът са в безсъзнание или неспособни да се обадят.

Комисията призовава мобилните оператори да обработват получените по този начин сигнали безвъзмездно.

Системата ще се задейства автоматично веднага след засичането на тежко произшествие от вградените в автомобила датчици. Веднъж активирана, системата набира номер 112, установява телефонна връзка с подходящия център за спешни повиквания и изпраща на аварийно-спасителните служби информация за произшествието.

Ще се изпраща информация включително и за часа на инцидента, точното местоположение на катастрофиралото превозно средство и посоката на движение (от голямо значение при магистрали и в тунели).

Системата eCall може да бъде задействана ръчно чрез натискане на бутон в автомобила, например от свидетел на сериозно произшествие.

Според оценките тази технология ускорява пристигането на спасителни екипи с около 40 на сто в градските райони и с 50% в селските райони.

След нейното внедряване се очаква системата да помогне всяка година в Европа да бъдат спасявани стотици хора и да бъдат намалени последствията от наранявания в десетки хиляди случаи.

Предвижда се системата да работи в ЕС, както и в Исландия, Норвегия и Швейцария.

Изчислено е, че разходите по инсталиране на системата в новите автомобили възлизат на по-малко от 100 евро.

Системата защитава неприкосновеността на личния живот и не позволява проследяването на превозни средства, тъй като е в неактивен режим на работа и не изпраща никакви сигнали, докато не бъде задействана при катастрофа, се посочва в съобщението.

Засега едва 0,7 на сто от всички леки автомобили в ЕС са оборудвани с автоматични системи за спешни повиквания и броят им нараства много бавно, отбелязват от комисията.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

39

до 31

преди 12 години

...и направо да махат вече и шофьора, че само пречи :)

38

ххх

преди 12 години

Цялята история е подчинена на идеята за проследяването. За 2020 г. ще има препоръка на всеки да се вгради чип в главата и тогава няма да има вече мърдане. Бедни ми Оруел, твоята книга "1984" бледнее пред това, което ни очаква.

37

Анонимен

преди 12 години

Да колите ще звънят.............предимно по водомера!Тук е БеГе бе пич,това не ти е Япония.Най-много да ти звънне на врата някоя мутра.

fallback