Снимка: Булфото, архив

В Европа, както и в България, се забелязва тенденция на намаляване на загиналите в катастрофа, като има едно изключение - инцидентите, станали с двуколесните превозни средства, където произшествията се увеличават. Това обясни Алекси Стратиев, експерт по пътна безопасност пред в. "Монитор".

Още по темата

Коментарът му идва след клип в интернет, на който се вижда как моторист кара с 240 км.

Стратиев апелира да се помисли за сериозни санкции, които да се налагат и да се изтърпяват, когато те нарушават правилата за движение. Той смята, че в случаи, като този с джигига на мотора, е много важно да се наложи санкция и нарушителят да я изтърпи.

Оказва се обаче, че много трудно се доказва точно кой е летял по магистралата с мотор.

"По принцип камерата ги заснема, но мотористите много често си крият номерата. Има си начини, разбира се. В момента се изнасят някакви данни, които посочват колко нарушители има, но не се конкретизира всъщност колко от тях са изтърпели наказанията си", обясни Стратиев.

Според него мярката, която действително ще даде ефект, е превозното средство на нарушителя да се задържи на платен паркинг, където собственикът да заплати едновременно както глобата, така и за престоя. Проблемът обаче е, че у нас това е изключително трудно за реализиране. Така че остава вариантът с глобите.

"Глобите наистина са значим фактор, който влияе на поведението. Дори и да са малки, ако редовно се събират, всеки ще се замисли за поведението си на пътя. Важно е да се следи и дали има повторяемост на нарушението. Изнесените данни в публичното пространство обаче показват, че едва половината нарушители изтърпяват санкции, какво става с другите половина тогава?", коментира експертът.

Според него би било добре мотористите да минават на психотест.

В момента има проект на Закона за движение по пътищата и предстои неговото второ четене в пленарна зала, така че биха могли да се добавят такива текстове.

"Трябва да се въведе и правило, когато някой е извършил три или четири груби нарушения, да се взема свидетелството му и да се праща на психопреглед и проверочен изпит, защото тези хора ежедневно създават проблеми и на другите участници в движението", смята Стратиев.

Той добави, че положението с велосипедистите също е много проблемно, защото те непрекъснато апелират за правата си, за изграждането на велоалеи, но в същото време си позволяват много фриволно поведение по улиците.

Заради това Стратиев призова за по-високи санкции и за тях.

Оказа се още, че зад волана има много повече хора без книжки от тези, които шофират след употреба на алкохол.

"Заради алкохол в България загиват около 1,5%, а заради неправоспособност - около 10-11% от хората. Тоест много по-голяма опасност се крие в това да си неправоспособен, отколкото да си употребил алкохол.

"За съжаление всеки гледа да завиши санкциите за алкохол, а не се обръща внимание на санкциите за шофиране без книжка. А те са смешни - от 100 до 300 лева. В същото време за движение в обратната посока се предлага глоба до 3000 лева", посочи Стратиев.

Той апелира за повече камери на пътя и припомни, че преди години драстичният спад на броя на загиналите - от 1060 на 600, се дължеше точно на видеонаблюдението.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase