Снимка: Reuters, архив
fallback

Жена от пловдивско село е подложена на системен тормоз от колекторска фирма, въпреки че е платила задълженията си.

Преди 12 години Ани купува на изплащане от голяма търговска верига в Пловдив хладилник, пералня и печка за сумата от 1063 лева. Заемът трябва да върне за година и половина на фирмата за бързи кредити, като внася по 74 лева на месец.

"Внесох два месеца повече от тази сума, която ми беше като месечно задължение, имам документ за това от банката", посочва Ани пред bTV.

Следват няколко месеца на финансово затруднение и жената спира до плаща. На следващата година обаче погасява напълно дълга си.

"Тогава взех назаем от един колега 300 долара, превърнати в български пари през 2005 година, не мога да кажа колко бяха, но бяха достатъчни да покрият остатъка от сумата", обяснява тя.

Осем години по-късно, през 2013 година, от телефоннно обаждане от колекторска фирма Ани разбира,че тя все още се води длъжник. От фирмата за кредити не могат да й предоставят документ за напълно изплатените уреди, а самата Ани е загубила своето платежно нареждане.

"Никой не ме е потърсил или попитал да ми каже: Госпожо, вие имате задължение към нас, има някакъв проблем, да го решим, да започнете вноски. Аз изведнъж получавам документ, че дължа 1360 лева за тези домакински уреди", разказва тя.

Тогава започва и телефонният тормоз. Обаждат й се със заплахи, че буквално ще дойдат и ще вземат всичко. Според адвоката на Ани това е честа практика на колекторските фирми – да тормозят хората по телефона, вместо да завеждат дело.

"От въпросната колекторска фирма са й казали да отиде в една пощенска кутия на името на друг човек и да постави една сума пари. Претенцията на тази колекторска фирма, а и на огромен брой от колекторските фирми са неоснователни. Затова в огромния брой случаи те не завеждат дела, защото няма как да ги спечелят. Начинът те да си получат парите е чрез тормоз, хората да се притеснят, да се стресират", обясни адвокат Росен Димитров.

Именно заради тормоза, на който е била подложена, Ани плаща още 150 лева на колекторската фирма, въпреки че знае, че е изплатила дълга си докрай.

Според адвокат Мариана Розованова такива сигнали не са инцидентни и често хората се сблъскват с натиск, психически тормоз, постоянни обаждания по телефона, в които се демонстрира арогантно поведение, а от някои фирми се отправят и директни заплхи.

"Бързите кредити са най-сериозният проблем на хората, защото се отпускат много лесно, с много ниска оценка на риска, взимаме бързо парите, понякога неосъзнаваме какво оскъпяване ще плащаме. Големи грешки правят хората, когато се опитват с бързи кредити да погасяват други задължения, защото влизат в спирала", коментира крединият консултант Тихомир Тошев.

"Миналия месец имаме клиент с 19 бързи кредита, който дойде и каза: Вече не мога да плащам", допълни той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

20

Tozi

преди 7 години

Това не пречи на новоизлюпени кокошкарски фирми да изкупят дълговете на фирми от миналото.

19

Onzi

преди 7 години

За мен тази статия е за кофата. Преди 12 години не е имало фирми за бързи кредити в България

18

Законите, законите!

преди 7 години

Там е ключа от бараката.

fallback