Много се бъркате за заплатите. Като студент ходех да мия автобуси на градския транспорт в гараж "Земляне". Та си говорехме с шофьорите. Шофьор на "Икарус" в градския транспорт тогава вземаше месечно над 800 лв. - видях с очите си фишовете им / 1985 година/. Мой приятел имаше гадже, на която баща й беше шофьор в градския и стандарта им на живот действително бе в сравнение с останалите висок.
Тук един е подсети за телефона. Обзаведох жилище, кола си купих, деца отгледах на две обикновени заплати леко над средната след първата година, но телефон така и не можах да си прокарам доста години. Чак през 1988 получих номер, разбира се дуплекс. От тогава мразя БТК.
Щом си започнал с 175 значи си млад. Аз започнах с 120. Строителен инженер. А ти пропусна да споменеш, колетите от с(и)ело идваха ли редовно? И тубичката с винце за празниците, а, пропуснах, и шишенцето с ракийка, увито в стари вестници.
От 31 години оправданието на некадърниците е, че не са били от БКП. Нямаше подарени апартаменти в София, нямаше привилегии при закупуването на нещо за членовете на БКП. Още ли вярвате на пещерния антикомунизъм?
Защо да пестиш? Пестенето беше само за първоначалната вноска от 1500 лева. После изплащаш заем с 2% лихва за останалата сума, но през това време и заплатите се повишават. Ти си си правил сметката с пестенето при една заплата, но след 10 години заплатата ти е била двойно по-висока.
Не ми пробутвай минималната заплата, която тогава се получаваше от тези, които получаваха бакшиши - бръснари, фризьори, келнери, бармани и т.н. В началото живеехме със студентски стипендии и детските. После започнахме работа с 175 лева заплата, като всички висшисти през първата година работа. На втората година взимахме 220 и 260 лева, после повече. С тези заплати си купихме колата за 7000 и нещо лева - 1500 лева вноска, още малко от нас и заем от банката, който го изплатихме без проблеми.
А колко години трябваше да пестиш за да я купиш? Висшистите започваха с 120лв. След много години можеше да стигнат до 180-200лв. Ами ако имаш деца? Забрави! Аз съм го изчислявал на времето, трябваха години да спестиш и то ако ходиш пеш и гол на работа и не ядеш. Тези които нямаха мама и тате на село не можеха да купят!
Шофьорският си курс го карах на Лада, но после си взех друга кола, по-скъпа от Ладата, защото не ми се чакаше две години за Лада. За времето си си бяха хубави коли. Возил съм се и на няколко модела западни коли по онова време и имам база за сравнение. Нещата се развиват. Не можеш сега да сравняваш Голф 1 с Голф 8. Всеки си е добър за времето.
215-мин заплата 1979г- 80лв, 1985г-110лв- средна заплата - 1979- 164лв, през 1985г- 213лв/справка в КИК/ - след удръжки падат с 10/15%- та как така си купи всичко? Родители, баби и дядовци пестяха от всичко/то и нямаше кой знае какво/ та събираха за деца и внуци, а после другарите ги откраднаха като ги раздадоха на номенклатурните кадри от ДС без обезпечение и др Румен Гечев фалира 15 банки. Не лъжи- ония години бяха гадни, а после червената мафия съвсем се умириса и заживяха като крале
Сега всички коли внасяни в България от моргите на Европа са пълна трагедия в сравнение с това, което карат на запад. Изобщо няма база за сравнение. И тези кошници са отврат, като всичко западно, правено да издържи докато му изтече гаранцията .
ДО 210, БАЙ ТАНЬО Е АБСОЛЮТНО ПРАВ, ПРЕДИ ПАРИ ИМАШЕ НО СТОКА НЯМАШЕ А СЕГА СТОКА КОЛКОТО И КАКВАТО ИСКАШ НО МНОГО ОТ НЕЯ НЕКАЧЕСТВЕНА НО ПАРИ НЯМА, ИМАШЕ ДРЕБНИ КРАДЦИ НА ОГЛЕДАЛА И ЧИСТАЧКИ А СЕГА ДВЕ КАТЕГОРИИ КРАДЦИ, ЕДНИТЕ КРАДАТ МИЛИОНИ А ДРУГИТЕ БИТОВИ И СЕГА КАКТО Е КАЗАЛ НАРОДА, ЗА МИЛИОН НЯМА ЗАКОН НО ЗА КОКОШКА НЯМА ПРОШКА !
Сега половината българи на заплата получават чисто под 850 лева. С тях трябва да ядеш, да си плащаш сметките, а колко от тях остават за кола, особено нова? В крайна сметка купуваш на старо някакво подобие на кола. Ладата е по лиценз на Фиат, на базата на Фиат 124, кола на годината за 1967 година и за времето си си беше много добра. В България също да произведени 768 автомобила по лиценз на Фиат през 1968-1971 години.
И ТОГАВА КАТО СЕГА ПО 30 000 НАШЕНЦИ МИНАВАХА ГРАНИЦАТА С ГЪРЦИЯ НА ПОЧИВКА ЕЖЕДНЕВНО ЛЯТОС. ХИЛЯДИ КАРАХА РОЛС РОИС, ПОРШЕТА, МАЗЕРАТИ, ФЕРАРИ И ЛАМБОРГИНИТА, КАТО СЕГА. СТОТИЦИ ХИЛЯДИ - МЕРЦЕДЕС, БМВ И НАЙ ПОСЕЩАВАНИ БЯХА МАЛДИВИТЕ. И ТОГАВА КАТО СЕГА ТИЧАХА ДА РАБОТЯТ В ЧУЖБИНА ЗА ПАРИ, АМА В КОМИ И ЛИБИЯ, АКО ПАРТИЙНИЯ СЕКРЕТАР ТЕ ПУСНЕ. В ЛОНДОН И МАДРИД НЯМАШЕ. АБЕ БЕШЕ СИ СЪЩОТО, ПРО/СТ НАРОД-СЛАБА ДЪРЖАВА?
Всички соц коли бяха пълна трагедия в сравнение с това, което караха на запад. Изобщо няма база за сравнение. И ладата си беше отврат, като всичко руско.
През 70-те и 80-те години си взех жилище, обзаведох го, кола си купих, през това време и деца отгледах и това на двете заплати в семейството без кражби, далавери или привилегии, за които един неудачник все пише. Само колата не беше най-доброто, въпреки че беше доста скъпа, т.е. не беше Лада, но я купих двайсетина дни след като направих вноската. Телевизор София--81 със списък и месец и половина чакане. Българското видео с части на Филипс по същия начин. Автоматична пералня, което беше новост и
Имаше най-вече мизерия. Режим на тока през зимата, режим на водата през лятото. По магазините само социалистически ***. За нищо не ставаха нито стоките, нито услугите. Един ужасен руски телевизор беше 1000 лв и за него се чакаше ред. Гадно съветско робство!
Всичко имаше преди 1989, но и хората имаха пари и стоките бързо свършваха. В крайна сметка всеки си купуваше това, което иска да си купи. Единственото изключение бяха жилищата в София, но това е проблем още от около 1918 година и не случайно софийското жителство бе въведено през 1942 година.
Всичко беше отвратително освен това, което се продаваше в Кореком, но той не беше за всички. Трябваха долари. Арабите и виетнамците ги продаваха по 3-4 лв за долар. Страшна скъпотия. При заплата 180-200 лв, кутия нормални цигари беше 3-4 лв. Българските цигари смърдяха на ***.
Колко струваше нова кола по времето на социализма?