Илияна Демирова има над 12 години опит в сферата на маркетинга и комуникациите. През 2022 се присъединява към екипа на ЕЛАНА Фонд Мениджмънт с амбицията да изведе маркетинговите и комуникационни дейности на компанията на ново ниво, с цел по висока разпознаваемост на инвестиционните възможности, които пазара предлага на обикновения човек.

ЕЛАНА Фонд Мениджмънт е основен партньор на събитието Day Off: School Time, организирано от Dnes.bg. То ще се проведе на 14 септември от 10 до 17 часа пред хипермаркет HIT MAX в столичния квартал "Младост".

Вие сте основен партньор на Day Off: School Time. Какво ви провокира да се включите?

Темата за финансовата грамотност ни е особено близка, не само на нас като ЕЛАНА, но и на всеки, който работи в сферата на инвестициите. Истината е че българинът пропуска изключително много възможности, които светът на инвестициите му предоставя. Често причината за това е страх, породен от някои горчиви спомени от началото на Прехода, друг път страх от привидната комплексност на инвестирането, но всъщност в основата и на двата варианта, стои непознаването на инструментите и възможностите, от които могат да избират.

Целият сектор, в който работим полага много усилия за повишаването на тази грамотност, чрез обучителни курсове, уебинари, различни материали, лекции в унивеситети и училища и редица други активности.

Понеже сме на тема свързана с децата, ще дам и такъв пример. Зад океана, а и в Западна Европа, инвестиционните продукти за деца са изключително харесвани и използвани от родителите, които се възползват от дългия инвестиционен хоризонт, който имат децата, за да внасят малки месечни суми, които да им помогнат за бъдещите големи разходи, като например, заплащането на университетско образование.

Така например, ако започнем да инвестираме с раждането на детето до неговата 18-та годишнина, дори 100 лв. месечно биха имали голямо значение. Ето един илюстративен пример:

Тук сме дали примери с инвестиции агресивен и консервативен взаимен фонд, менажирани от ЕЛАНА Фонд Мениджмънт, но разбира се има и други продукти на пазара.

В допълнение, ние предоставяме и напълно безплатна анкета за определяне на инвеститорския профил, която може да се направи от всеки човек, който иска да започне да проучва опциите си за инвестиране, която да му даде отправна точка към какви активи да се насочи и как да определя нивото си на риск. Всеки може да я използва на този линк.

Образование и финанси трябва да вървят ръка за ръка, но случва ли се у нас?

Има усилия в тази посока и у нас, но за жалост сме изпуснали много години, през които се е натрупала неграмотност по отношение на финансовите въпроси, която трудно ще се преодолее с магическа пръчица. Младите хора обаче са значително по-добре запознати с опциите си, разполагат с много източници на информация, както и непрестанно търсят нова такава. Ние вярваме, че те ще донесат и промяната, а на нас финансовите институции в страната остава да влезем в крак с времето и да спечелим доверието им.

Кога трябва да започне да се гради финансовата грамотност на едно дете?  

Истината е, че на чисто инстинктивно ниво е добре да се започне възможно най-рано. Тук не говорим да обясняваме на 3-годишно какво са акции, но да започнем през играта, да изграждаме положителни финансови навици и да го въвеждаме в логиката на парите.

Впрочем в нашата фирма имаме много примери, в които колегите, които ежедневно се занимават с инвестиции от малки са запалили децата си по идеята и те вече им проверяват част от подарените пари, за да инвестират за тях.

Колегите са ги запалили през примери, свързани, да речем, с любимите им детски филмчета, като са им обяснили, че ако инвестират в компаниите, които ги продуцират, всеки път когато гледат филмчето или си купят брандирана играчка, част от парите се връщат при тях. Разбира се, че този пример не обяснява точно и изчерпателно логиката на инвестирането в акции, но е факт, че ние имаме 4-годишно, което дава пари за инвестиционното си портфолио, вместо за поредната играчка, например.

Как може да се постигне тази грамотност, ако родителите не я притежават?

Ако следваме логиката на примера, даден по-горе, трудно. Няма как да опростиш едно сложно понятие, та че да го разбере дете, ако ти самият не го разбираш. Между другото, ние наскоро стартирахме точно такава кампания на нашата Instagram странца, където едно много сладко прасенце касичка, което детето на една наша колежка гениално кръсти С’тинки, дава идеи как да обясняваме теми свързани с инвестирането на децата си. Всички постове са конструирани така, че първо простичко да обяснят понятието на самите родители, които ни следват там, а след това да им предложат игра или нагледна демонстрация, с която спечелят вниманието на малчуганите.

Може да ни последвате, за да получавате Съветите на пресенцето Стинки.

А децата на събитието Day Off: School Time пък ще имат възможност да участват в игри и на място да спечелят такава касичка.

Как можете да бъдете полезни финансовите институции в този процес?

Точно тук идва и нашата роля като утвърдена финансова институция с много опит и доверието на хиляди клиенти зад гърба ни. Има много услилия, както от нас, така и от колеги в тази посока и лично аз вярвам, че всяка кампания и всеки човек, който поне малко се е ограмотил по темата носи разлика, която се натрупва и вече започва да се усеща. Ние в ЕЛАНА винаги сме оптимисти!
 
Предоставената информация е маркетингов материал и не представлява инвестиционна консултация, съвет, инвестиционно проучване или препоръка за инвестиране и не следва да се тълкува като такава. Информацията е валидна към датата на издаване на маркетинговия материал и може да се промени в бъдеще. Информираме настоящите и потенциални инвеститори, че стойността на дяловете на договорния фонд и доходът от тях може да се понижат. Не се гарантират печалби и съществува риск за инвеститорите да не си възстановят пълния размер на инвестираните средства. Инвестициите във взаимни фондове, както и инвестициите на самия фонд, не са гарантирани от гаранционен фонд, създаден от държавата или друг вид гаранция. Постигнатите резултати от минали периоди не предвиждат бъдещата възвръщаемост. Преди вземане на окончателно инвестиционно решение е препоръчително инвеститорите да се запознаят с проспекта и с общия информационен документ на съответния фонд. Документите са достъпни на български език на интернет страницата на УД „ЕЛАНА Фонд Мениджмънт“ (www.elana.net), като при поискване могат да бъдат получени безплатно на хартиен носител в офисите, осигурени от Управляващото дружество за продажба и обратно изкупуване на дялове на фондовете, всеки работен ден в рамките на работното им време. Бъдещите резултати подлежат на данъчно облагане, зависещо от личното положение на всеки инвеститор и може да се промени в бъдещи периоди. Резюме на правата на инвеститорите на български език е достъпно тук. Фондовете са активно управлявани без да следват индекс. ELANA Ned Davis Research Dynamic Strategy не е колективна инвестиционна схема по смисъла на ЗДКИСДПКИ. Инвестирането в дялове на договорния фонд освен ползи носи и определени рискове, като ликвиден, оперативен, лихвен, валутен, политически риск, макроикономически риск, валутен риск, риск от концентрация и др. Пълна информация за рисковете може да бъде открита в проспекта на съответния фонд.

 

Повече информация за Day Off: School Time може да откриете на Investor Media PRO.

Основни партньори на Day Off: School Time са: Елана Фонд Мениджмънт, International Asset Bank.

Партньори на Day Off: School Time са: Britanica, Столето, British Council.

В партньорство с: Хипермаркети HIT MAX, Онлайн супермаркет Shop.gladen.bg, Apteka.puls.bg.

Събитието се организира с подкрепата на: Max International, Valentis, NEXT LEVEL, Florina, Therasal, FREETUSS, Здравословен Център и абонаментни менюта - Vita Rama, Centrum, Academy PRO, Дентална клиника „Диамед“ Младост, Витамини за деца Марсианци, Детски учебен и арт център “OreHHerO”, Езикова школа „Престиж“, Верига зоомагазини и клиники „Zoo Center”, Бусинска Сръчкотилница, “Къмпинг Градина”, Хотел „Мальовица“, DEVIN, J Point Group и Photocorner.bg.

Институционални партньори на събитието са: BESCO, Музейко.

Медийни партньори на Day Off: School Time са: Az-jenata.bg, Teenproblem.net, Bulgaria ON AIR, Bloomberg TV Bulgaria, сп. „Жената днес”, “София играе”, Mama Mia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase