Снимка: БГНЕС

Неиздаването на касов бон остава сред най-честите нарушения, извършвани от търговците по Северното Черноморие, каза днес Лора Георгиева, главен експерт комуникации в Национална агенция за приходите (НАП) – Варна, след приключването на проверка в едно от заведенията на крайбрежната алея в крайморския град.

Тя посочи, че от 28 юни досега инспекторите от териториалната дирекция на приходната агенция са извършили повече от 320 проверки. Акцентът и през това лято остава върху дейността на местата, които привличат най-много туристи - заведения, атракциони, включително паркинги, обясни Георгиева. По думите ѝ, от извършените проверки всяка десета приключва с констатиране на някакво нарушение.

На този етап често инспекторите откриват и разлики между отчетения оборот и наличните парични средства в касата, каза Георгиева. Тя уточни, че не винаги става дума за укриване на обороти. Ако в началото на деня търговецът не е вписал налична начална сума в касата, разлики винаги ще има, посочи експертът. По думите ѝ, същото е валидно и ако през деня от касата е взета сума, за да се плати някаква стока и това не е отразено в касовия апарат.

Георгиева припомни, че през тази година клиентите имат право да задържат плащането си, ако не получат фискален или системен касов бон. Неплащането на сметката е валидно до получаването на фискален документ. Клиентите на заведения не бива да приемат служебен бон, който е вътрешен документ и не се отразява на фискалното устройство, посочи Георгиева. По думите ѝ, той е без нужните реквизити - име на фирмата, адреса ѝ, номера ѝ по БУЛСТАТ, наличен QR код.

Експертът каза още, че през същия период на миналата година инспекторите са извършили повече от 500 проверки, при които са установили над 140 нарушения. Фискалната дисциплина на търговците се подобрява, посочи Георгиева и подчерта, че целта на приходната агенция не е да наказва, а да накара собствениците на обекти да работят, изпълнявайки законите.

Бюрокрацията е голяма, но с НАП се работи лесно, ако се води акуратно документацията, допълни Вилиян Василев, собственик на крайбрежно заведение и директор маркетинг на заведението, което днес бе проверено от инспекторите. Според него проблемите идват от законодателството, защото то изостава и не отразява навлизането на новите технологии. В компютърната ера в заведенията пишем безкрайни отчети на хартия, обясни Василев и подчерта, че са нужни промени в законите.

Той каза още, че проблемът с кадрите все още стои на дневен ред. В кухните на заведенията, с които той е ангажиран, се работи на три езика, тъй като има работници от Узбекистан, Киргизстан и Индия. Сервитьорите обаче са българи, включително бесарабски, за да бъдат улеснени клиентите, допълни Василев./БТА

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase