Снимка: ЕПА/БГНЕС

Силната суша, засягаща Панамския канал, принуждава контейнерните кораби да облекчат товарите си и да плащат по-високи такси, като това лято се очаква допълнително увеличение на разходите за превоз на товари през канала.

Най-големите кораби ще трябва да намалят газенето си – дълбочината на потапяне във водата – като превозват по-малко или намаляват теглото на товарите си от 24 май, последвано от ново намаление, което влиза в сила на 29 май. Някои големи океански превозвачи също обявиха нови такси за стоки, изпратени по маршрута от 1 юни в отговор на ограниченията на канала.

Тези мерки вероятно ще доведат до закъснения и по-високи разходи за стоки, които се превозват през канала, през който обикновено минават 5% от годишната световна морска търговия.

Каналът, който свързва Атлантическия и Тихия океан, се бори с недостиг на вода от преди разширяването през 2016 г., което позволи на много по-големи кораби да преминават през него. Има протокол за транзитни такси и ограничения на теглото, които влизат в сила, когато условията на суша се влошат.

Валежите са били по-малко от 50% от нормалното от февруари до април в близост до канала и езерата, които го захранват. Това количество дъжд е подобно на количествата през 2019 г., която отбеляза най-ниското ниво от две десетилетия, според Everstream Analytics. И няма признаци за начало на дъждовния сезон, който обикновено започва преди лятото.

Нивата на водата в езерото Гатун, най-голямото от двете езера, захранващи канала, се очаква да достигнат исторически минимуми до юли, ограничавайки газенето на корабите и колко товари могат да превозват.

Сред потребителите на Neo-Panamax на Панамския канал през април, контейнеровозите представляват 45% от трафика, следвани от превозвачите на втечнен нефтен газ, сухи насипни товари и втечнен природен газ.

Товарите от Азия до САЩ могат да поемат по алтернативни маршрути през Суецкия канал. Или могат да използват пристанища в Южна Калифорния, което би включвало товарене на контейнери на камиони или влакове, пътуващи към населените центрове на Средния запад и Източното крайбрежие.

„Моделът продължава да показва под нормалните валежи в Панама в обозримо бъдеще“, каза Джон Дейвис, главен метеоролог в Everstream Analytics. „В резултат на това очакваме нивата на езерото да намалеят и въздействието върху корабоплаването през канала да се влоши.“

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase