Снимка: Булфото

Българите се превръщат в един от основните клиенти на пазара на ваканционни имоти в България, конкурирайки се с руските купувачи. Това показва анализът за годината на инвестиционната компания Green Life Development & Resorts, представен днес.

Делът на българите, които са сключили сделка за ваканционен имот през тази година, значително се приближава до процента на клиентите от Русия. Според данни на компанията българските купувачи на втори дом вече представляват 35%, а делът на руските граждани е само с един пр. пункт по-висок – 36%.

Според компанията по-сериозен ръст на сделките след българските потребители се наблюдава от 1-2 години насам, като през 2017 г. броят им бележи ръст от 5-10% на годишна база.

"Покупката на имот на морето привлича домакинствата със средни към високи доходи, за които покупката на жилище от типа втори дом е въпрос и на социален и обществен статус, част от един нов, все по-устойчив начин на живот", коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development.

Клиентите от България се делят на две основни групи. Първата представлява предимно семейства с деца, които търсят класически ваканционни имоти заради комфорта и удобството, насочвайки се по-скоро към места като Созопол.

Другият тип български купувачи основно живеят в чужбина и избират крайморски градове като Поморие, планирайки да използват имота си през цялата година. Допълнителен стимул за тази група клиенти е наличието на балнеоложки центрове в близост.

Освен в типа ваканционен имот, към който се насочват българските потребители, разлика има и в бюджетите, заделяни за покупката. „При клиенти, които се насочват към ваканционен имот в затворен тип комплекс, бюджетите им варират между 50 и 60 хил. евро", коментира Екатерина Желяпова, търговски директор в Green Life Development.

„Българските клиенти, които пък търсят имот за целогодишно ползване, избират такива дестинации като Поморие, Бургас. Там бюджетите са малко по-ниски – около 35-40 хил. евро за апартаменти с една спалня".

Руските клиенти продължават да бъдат другата основна група потребители. След икономическите и геополитическите трудности в Русия през 2014 г., които се отразиха и на интереса на руските граждани към ваканционни имоти в България, през настоящата година рублата запазва стабилни нива, което дава допълнително спокойствие и увереност на руските клиенти.

„България е първи избор за голяма част от купувачите от Русия, защото предлага комбинация между висок клас имоти, много добра и гостоприемна среда, културно и историческо сходство и висок стандарт на живот при добри доходи", поясни Теофил Петров.

След събитията в Турция през последните години основните конкуренти на ваканционния пазар на България стават Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти. Там обаче цените са значително по-високи и привличат по-малък дял от купувачите.

Изненадващ нов конкурент на България се оказва Германия. Тя успява да се позиционира на пазара на имоти за руските клиенти с предложенията за инвестиция в градски жилища. Тези оферти са алтернатива за онази част от клиентите, които искат да вложат на сигурно парите си и да имат възможност за емиграция.

Останалата част от анализа - прочетете в Investor.bg

Коментари Напиши коментар

10

№37

преди 3 години

Имотите са част от БВП и то с добър % , но каквото и да правят и пишат ,този БАЛОН ще ипусне един ден и ще стане мазило .

9

гост

преди 3 години

По добре да идват руснаци и да купуват жилища отколкото азиатски престъпници и терористи. Освен че си харчат парите в България, сме със сходен език и една религия. Руснаците са се родили да бъдат българи.

8

св влас

преди 3 години

руснаците вече не купуват, повече продават.свършиха парите.има апартаменти с неплатени режийни по 2-3 години.който купи такъв,ще плаща