Снимка: архив, БулФото
fallback

32% от рибата и морските деликатеси, които предлагат търговските вериги, са с произход България. Останалите 68 на сто се доставят от други страни. Най-често тези продукти идват у нас от Испания, Гърция и други държави от ЕС, но в редица случаи рибата е внесена там от трети страни.

Това показват данни от изследване на WWF България.

Половината от анкетираните вериги магазини имат ясно установени практики относно произхода или сертификацията на рибата и морските деликатеси, е показало проучването. За една трета от участвалите вериги основен фактор е цената на рибата да е изгодна и да има добро качество, независимо от начина на улов.

Проучването показва, че търговските вериги в България отчитат тенденцията за увеличаване на потреблението на храни със сертификати за устойчивост, насочени към опазването на околната среда и разумното използване на природните ресурси.

Предлагането на устойчиво добити риба и морски деликатеси може да се превърне във важен елемент от бизнес стратегиите на водещите български вериги, смятат те. По-голяма част от веригите са декларирали, че се опитват да се снабдяват с риба и морски деликатеси, добити устойчиво, но не всички продукти в магазините им са такива.

Всички вериги са заявили, че следят за обозначение на страната на произход на рибните продукти в магазините си. За наличие на етикети със сертификат на рибните продукти в магазинната мрежа следят половината от веригите. Половината вериги посочват, че следят да не се предлагат застрашени видове риба в техните магазини.

На базата на проучването WWF е изготвила конкретни препоръки към търговските вериги. Те съветват да се повиши дела на продуктите с обозначение ASC (аквакултурен произход), MSC (див улов) или Organic. Това са трите сертификата, които WWF препоръчва. Според данните от веригите в момента едва 3 на сто от предлаганите продукти носят един от тези сертификати.

За сметка на това 42 на сто от общия обем продукти са обозначени с някой от следните сертификати: Friends of the Sea, Dolphin Safe, GLOBAL G.A.P. Aquaculture Standard, които не са достатъчна гаранция за устойчивост според стандартите на WWF, а 55 процента от продуктите нямат никакъв сертификат.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

рибар

преди 6 години

Да. Бяхме световни по износ, а в БГ се продаваше само скумрия. - ,,Добрата домакиня знае. Два пъти в седмицата риба" - Така се рекламираше сскумрията по телевизията.Толкова. Пастървата беше специалитет само за партийните величия на БКП. Нещо неясно? Стига сте лъгали.

16

Анонимен

преди 6 години

15 - Да, всичко може да се изследва, стига с сина желание. В България, обаче хората не искат, защото ще вдигне цената на храни. (С нещо от рода на половин процент, но нали с е големи, няма нужда).

15

Анонимен

преди 6 години

Някой може ли да каже колко от рибата е уловена в радиоактивни зони в моретата и океаните.

fallback