Снимка: архив, БулФото

32% от рибата и морските деликатеси, които предлагат търговските вериги, са с произход България. Останалите 68 на сто се доставят от други страни. Най-често тези продукти идват у нас от Испания, Гърция и други държави от ЕС, но в редица случаи рибата е внесена там от трети страни.

Това показват данни от изследване на WWF България.

Половината от анкетираните вериги магазини имат ясно установени практики относно произхода или сертификацията на рибата и морските деликатеси, е показало проучването. За една трета от участвалите вериги основен фактор е цената на рибата да е изгодна и да има добро качество, независимо от начина на улов.

Проучването показва, че търговските вериги в България отчитат тенденцията за увеличаване на потреблението на храни със сертификати за устойчивост, насочени към опазването на околната среда и разумното използване на природните ресурси.

Предлагането на устойчиво добити риба и морски деликатеси може да се превърне във важен елемент от бизнес стратегиите на водещите български вериги, смятат те. По-голяма част от веригите са декларирали, че се опитват да се снабдяват с риба и морски деликатеси, добити устойчиво, но не всички продукти в магазините им са такива.

Всички вериги са заявили, че следят за обозначение на страната на произход на рибните продукти в магазините си. За наличие на етикети със сертификат на рибните продукти в магазинната мрежа следят половината от веригите. Половината вериги посочват, че следят да не се предлагат застрашени видове риба в техните магазини.

На базата на проучването WWF е изготвила конкретни препоръки към търговските вериги. Те съветват да се повиши дела на продуктите с обозначение ASC (аквакултурен произход), MSC (див улов) или Organic. Това са трите сертификата, които WWF препоръчва. Според данните от веригите в момента едва 3 на сто от предлаганите продукти носят един от тези сертификати.

За сметка на това 42 на сто от общия обем продукти са обозначени с някой от следните сертификати: Friends of the Sea, Dolphin Safe, GLOBAL G.A.P. Aquaculture Standard, които не са достатъчна гаранция за устойчивост според стандартите на WWF, а 55 процента от продуктите нямат никакъв сертификат.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase