Снимка: Flickr.com

Цената на горивата в България обективно не е висока и данните на Европейската комисия доказват това, коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Валентин Златев пред журналисти.

Още по темата
Той посочи, че ежедневно ЕК публикува информация за движението на цените на горивата в общността.

"Ние имаме едни от най-евтините горива в Европа", каза той и допълни, че в началото на седмицата данните са показали, че само в Полша е имало по-ниска цена на бензина.

В момента тенденцията на пазара е за поскъпване на горивата, но то е породено от по-високата цена на петрола на световните пазари.

Допълнително, от Българската петролна и газова асоцицация (БПГА) предлагат лицензиране или регистриране на компаниите от петролния бизнес. Това е само една от мерките за подобряване на ситуацията на пазара.

Проблемите като цяло са свързани с контрабандата на горива и високият дял на сивия сектор на пазара, стана ясно от дискусията. Това води до по-малко приходи в бюджета, а и качеството на горивата също е под въпрос, посочиха експертите.

Затова и от БПГА предлагат комплекс от мерки на базата на установени от експертите проблеми и пропуски.

"На първо място е нужно приемане на секторен регулаторен закон", каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на браншовата организация.

"На базата на опита и в други държави от Централна и Източна Европа могат да бъдат въведени по-тежки санкции, включително и отнемане на превозно средство, което е заредено с "нелегално" гориво", допълни Делчев.

От организацията настояват още и за засилен контрол върху качеството на горивата, както и за т.нар. митнически складове, които, за разлика от акцизните складове, нямат измервателни уреди за преминалото гориво.

По данни на БПГА през 2016 година на пристанищата във Варна и Бургас през митническите складове са преминали 54 танкера, за които има съмнение дали са декларирали количествата на пренесеното гориво, отчете председателят на организацията Валентин Златев.

Според него има проблеми и със системата, която събира информация за количествата горива и платения акциз - Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на Агенция "Митници", защото данните в нея могат да бъдат манипулирани ръчно.

От БПГА призоваха още и за съвместни действия на държавните органи за противодействие на измамите с ДДС и акцизи. По време на конференцията обаче стана ясно, че различните институции боравят с различни данни при изготвянето на своите оценки за пазара.

От БПГА например изчисляват потреблението на горивата на базата на регистрираните в Националния статистически институт (НСИ) превозни средства - малко над 4,2 млн., докато в НАП използват данните за превозните средства с платена "Гражданска отговорност".

"Да седнем на една маса, да извадим цифрите и да решаваме една и съща задача", призова директорът на НАП Бойко Атанасов.

Той допълни, че всеки може да обяви някаква цифра за сивия сектор и да я обоснове с различни данни и методи за изчисление.

Валентин Златев предложи да бъде създаден обществен борд за горивата, в който публично и прозрачно да бъдат обсъдени всички проблеми в сектора, включително и различните данни на институциите.

В БПГА смятат още, че са необходими и специализирани образователни кампании за обществото до какво води контрабандата на горива в страната.

Повече по темата можете да четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase