Снимка: Reuters

Декември е. Време за празници, пазаруване, подаръци. Но и най-критичният месец за семейния бюджет.

Коледната индустрия е измислила десетки трикове, за да ни накара да харчим още и още независимо от финансовите ни възможности, категоричен е докторът по психология Николай Димитров.

Ето и някои от триковете, които ни прилагат търговците.

"Установено е че червената цифра, с която е написана цената на стоката, кара мъжете да си мислят, че това е промоция", разказа Димитров пред БНТ. За мъжа това било ясен сигнал, че има сериозно намаление, докато жените не се лъжели чак толкова лесно.

Търговците много отдавна работят с психолози, които им помагат да изработят своите коледни и не само коледни клопки, обясни още Димитров.

Една от тези клопки е наклонът на пода в магазина. "Установено е, че в големите хипермаркети подовете са наклонени и там накъдето е наклонът, са най скъпите цени. Без да усещаш, те те водят към най скъпите неща", разказа психологът.

Другият често използван трик бил на касите да се нареждат най-дребните, но с най-голяма надценка продукти. Такива са дъвките, крушките, паста за зъби и други. И преди да излезе клиентът често си казва "Я, нямам крушка, защо да не си взема една".

Музиката в магазините също е сред клопките. "Тя винаги е жизнерадостна, създава добро настроение и човек си казва: Е, айде да си взема още едно", разказа психологът.

Димитров е категоричен, че клопката на коледната индустрия може да се избегне с повече правене на сметки. Той препоръчва няколко трика.

Един от тях е човек да купува първо евтините неща. Защото, ако тръгне от скъпите, всяко следващо ще му се вижда по-евтино и ще купува повече.

Друг трик е да си направим проста сметка преди да тръгнем на пазар – с колко пари разполагаме и колко подаръци трябва да купим. Тогава лесно ще можем да преценим правилно финансовите си възможности.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase