снимка: Ройтерс

Цената на бензина по бензиностанциите в САЩ скоро може да спадне до рекордния минимум за последните десетилетия от 1 долар за галон (около 26,5 цента за литър - бел. ред.). Това прогнозира The Wall Street Journal.

Изданието припомня, че цената на петрола от юни 2014 г. се е понижила от 107 долара до 30 долара за барел. За същия период цената на американския бензин е спаднала с 44% и за първи път от 2009 г. е под 2 долара за галон (1 галон се равнява на 3,78 литра - бел. ред.). Това е насърчило продажбите на бензиностанциите с около 2,5%.

Статистиката показва, че американците шофират все повече, като през 2015 г. са изминали с по над 320 км повече, отколкото през 2014 г., по данни на пазарния анализатор Euromonitor International.

Същевременно в европейски страни като Великобритания и Германия има понижение на изминатото с автомобили средно разстояние, отчасти заради добрия публичен транспорт, но и заради евтиния и добре свързан жп транспорт.

В САЩ дори има райони, в които бензинът вече се продава за малко над 1 долар за галон. В понеделник цената на петрола се понижи до 27,94 долара за барел в САЩ и ако продължи да намалява, то бензиностанциите в цялата страна ще започнат да продават при цени, каквито не сме виждали от 1990 година, посочва Wall Street Journal.

В Средния Запад на САЩ има огромно свръхпредлагане на бензин, а рафинериите скоро могат да получат достъп и до още по-евтиния канадски петрол и пазарът ще бъде пренаситен не само от бензин, но и от суров петрол, посочва анализаторът Патрик де Гаан, цитиран от изданието.

Това пък може да доведе до силно понижаване на цените. Твърде евтиният петрол пък може да принуди рафинериите по-бързо да се избавят от запасите от зимно гориво.

В момента средната цена на бензина в САЩ е 1,73 долара за галон (47 цента за литър - бел. ред.).

Най-евтиният бензин се продава в град Оклахома - 1,11 долара за галон (29 цента за литър - бел. ред.), макар средната цена за едноименния щат да е 1,47 долара за галон (39 цента за литър - бел. ред.).

Най-ниските цени на петрола от едно десетилетие насам обаче все още не се отразяват в същата степен и в Европа, където данъците върху горивата са сред най-високите в света. От Белгия до Полша - европейците шофират по-малко и купуват по-малки превозни средства, въпреки че цените на бензина спаднаха с повече от 20% в някои страни.

Цената на Брента, който е европейският бенчмарк, се срина с над 70% до под 30 долара за барел от пика си от 114 долара за барел през юни 2014 г. Цените на горивата в Европа обаче отчетоха значително по-слаб спад за същия период.

В Швеция цените на бензина паднаха с 18%, откакто петролът започна да поевтинява, но търсенето се сви с около 3%. Във Великобритания, където цените на бензина се сринаха с 20% от юни на 2014 г., търсенето падна с 1,8%.

Но има и още един тренд - европейците си купуват по-малки коли, като възстановяващите се икономики в страни като Испания, Италия и Португалия отчитат по-високи продажби на превозни средства.

Компактните градски автомобили вече формират 42% от всички продажби на нови автомобили в Европейския съюз през 2015 г., и са повече от половината от всички автомобили, продавани в Дания, Гърция и Франция, според данни на AAA, филиал на асоциацията на производителите на автомобили на Франция.

За разлика от това, автомобилните производители са продали рекордните 17,5 милиона автомобила на американците през 2015 г. Повече от половината са джипове според данни на Autodata Corp., американска компания за проучване на пазара.

„Възстановяването на пазара на коли в Европа е свързано повече с подобряването на икономическата ситуация и доверието на потребителите, а не със спада на цените на горивата", казва Нийл Кинг, автомобилен анализатор в базираната в Лондон Euromonitor International.

Като цяло се очаква търсенето на петрол и горива в Европа да остане на непроменено ниво през 2015 г., показват данни на базираната в Париж Международна агенция по енергетика (МАЕ).

Търсенето падна в началото на миналата година заради слабия икономически растеж в Европа и повечето икономични превозни средства на пазара, казва Матю Пери, старши петролен анализатор в МАЕ. Цените на природния газ не падат достатъчно, за да променят драстично поведението на европейците, казва той.

Една от основните причини за разликата между Европа и САЩ – най-големият в света потребител на петрол, са данъците върху горивата. Всеки литър безоловен бензин във Великобритания се облага с акциз от 58 пенса плюс данък добавена стойност от 20% върху цената. Подобно е положението и в останалите европейски страни.

В САЩ има федерална акцизна такса върху бензина от 18,4 цента за галон, но има и по-широк кръг от щатски такси - от най-малко 8,95 цента на галон в Аляска до 65,3 цента на галон в Пенсилвания.

Още за цената на петрола четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase