Снимка: Reuters, архив
fallback

През тази седмица България попадна в още една класация за пазара на търговски площи. Консултантската компания CBRE нареди страната ни на 25-то място от 31 пазара по завършени търговски площи през 2014 г. с 93 хил. кв.м. в своето глобално изследване. 

Припомняме, че по-рано през тази седмица Cushman&Wakefield класира страната ни като 26-я пазар в Европа, макар и със скромна и по-скоро затихваща активност в сегмента. CBRE потвърждава – България изобщо не присъства в класацията на най-активните пазари на търговски площи в световен мащаб, що се отнася до новото строителство.

И докато според Cushman&Wakefield най-големият пазар на търговски площи в Европа вече е Русия, от данните на CBRE се вижда, че в глобален план Руската федерация определено отстъпва на Китай, макар и да се затвърждава водещата роля на страната на Стария континент.

На глобалния пазар на търговски площи доминират развиващите се азиатски пазари и особено китайските градове. Компанията изчислява, че около 60 на сто от строителството на шопинг центрове е съсредоточено в Китай. От останалите 30% значителен дял е концентриран в Русия, Турция и Индия.

Ръст, ръст, ръст

Въздействието на световната криза явно вече не се чувства в сегмента на търговските площи, защото строителството в глобален план продължава да расте. През 2014 г. са били открити нови търговски центрове с обща площ от 11,4 млн. кв.м в 171 града по света спрямо 10,6 млн. кв.м през 2013 г.

В процес на строителство са още 39 млн. кв.м, а 9 от най-активните строителни площадки от 10-те водещи в света се намират в Kитай, посочва се в доклада на CBRE. Висока активност се наблюдава и в Истанбул, Банкок, Москва, Абу Даби и Куала Лумпур.

Факторите, които подкрепят засилването на строителната активност на пазара на търговски площи, си остават същите – разрастването на дела на средната класа от населението в развиващите се страни, урбанизацията и липсата на достатъчно качествени площи. Те са особено търсени от глобалните търговски вериги, които са във фаза на доста агресивна експанзия в развиващия се свят.

Същевременно въпреки оживлението строителството на шопинг центрове в Западна Европа и САЩ – най-зрелите пазари, остава на исторически ниски равнища.

Все пак компанията очаква забавяне на някои от проектите в развиващите се страни особено в Китай, Индия и Русия.

Първенецът

Китай уверено задържа позициите си на най-активен пазар на търговски площи в света и през 2014 г. със завършени 5,7 млн. кв.м и над 25 млн. кв.м в процес на строителство. През миналата година 44% от всички завършени нови търговски центрове са се намирали в Китай.

Цялата тема прочетете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

9

Анонимен

преди 9 години

Тези молове в България стават само за да ходиш на кино, всичко останало е излишно...

8

Анонимен

преди 9 години

Е то не останаха толкова хора в България , колкото молове.Защо това не са 25 промишлени предприятия ? Младите българи трябва да излязат извън България на работа !Нямат бъдеще за тях , да гледат само моловете и някой да отчита на кое място е България по молове ??

7

Анонимен

преди 9 години

За сметка на това сигурно сме първи в света по завършени ***, които ги посещават.

fallback