Снимка: Архив БТА

Предстоящият летен сезон е на прага ни. Все повече се засилват очакванията на туристическия бранш за отлив на руски и украински туристи. Върху какви политики работи Министерството на туризма за компенсиране на спада, как ще привличаме инвеститори в сектора, каква е визията за ски туризма, какви законови промени да очакваме... По тези и други въпроси разговаряме с министъра на туризма Николина Ангелкова.

Министър Ангелкова, как възприемате призива на премиера Бойко Борисов да почиваме в България, за да стимулираме икономиката и в частност туристическия сектор?
 
Бих искала да благодаря на премиера за този призив, защото е много важно ние, българите, да почиваме в България. Браншът получи подкрепа в един много важен момент. Мисля, че сега е важно да се положат усилия, за да могат условията, които предлагаме за всички почиващи, да отговарят както на нашите очаквания за добър туристически продукт, така и на цената, която плащаме. В този смисъл имаме изключително много работа. Не искам да слагам под един знаменател целия туристически бранш. Напротив - има представители на бизнеса, които предлагат много добро качество на достъпна цена, но има и места, на които е нужно да се работи още доста. За да можем всички ние да се върнем, образно казано, на нашето Черноморие, е необходимо да получим насреща това, което очакваме.
 
Аз лично ще почивам на Българското Черноморие, не съм решила все още къде, но ако имам възможност за ваканция, ще отида там.
 
Именно качеството на туристическата услуга е най-сериозният проблем, открояван от всички – и от бранша, и от туристите?
 
Промените, които готвим в Закона за туризма, са свързани именно с това да се подобри контролът върху предлаганите туристически услуги. В момента той се осъществява от Комисията за защита на потребителите, но е необходимо да има по-засилен контрол от самото Министерство на туризма. В момента работим и по наредбата за категоризация на местата за настаняване и хранене.

Паралелно се подготвят и всички други забавени наредби, като идеята е в периода май-юни те да са приети и да бъдат факт. С тях ще се регулират туристическите дейности, защото в момента това отсъства и носи негативи за туристическата услуга.

По същия начин е и при категоризирането –  един от проблемите за бизнеса е, че всеки контролен орган проверява по различно време обектите и това създава много трудности за сектора, особено в пика на сезона. Затова ще въведем задължението всички контролни органи да се координират и проверките да се правят по едно и също време, така че да не се пречи на туристите, в същото време да сме сигурни, че качеството на предлаганата услуга отговаря на изискванията.

В тази връзка готвим и доброволен етикет за качество – както има син флаг за плажовете, например. Това ще бъде допълнителен стимул за сектора да повишава качеството на местата за хранене и настаняване извън нормативните изисквания, и така обектът да стане още по-търсен и предпочитан заради положените усилия да се подобри продуктът, който се предлага.
 
Какви позитиви очаквате от регулирането на правния статут на курортите?
 
Регулирането на правния статут на курортите най-общо ще позволи оптимизация на управлението им. Ще се знае как се ръководят курортите, кой за какво отговаря, как се формират приоритетите за развитие на курорта – от това коя част от инфраструктурата има нужда от подобрение, до това къде се слагат указателните табели и какво представя цялостния имидж на курорта.

Има обаче и друг въпрос, който изисква обществена дискусия – безразборното строителство, което имаме в курортите - тези своеобразни „паметници на бетона”, които стоят незавършени, и от една страна застрашават живота на хората, а от друга - нарушават общата визия на курорта.

Ще инициираме дискусия за въвеждането на разумен срок, в който ако един строеж в националните курорти не бъде довършен, собственикът да е задължен да го разруши, защото става опасен. За съжаление през последните години има стотици такива примери и те пречат както на бизнеса, така и на почиващите. В министерството сме твърдо решени да работим за създаването на една визия на националните курорти, която да предлага високо качество, и смятам, че така всеки един от нас ще спечели – и бизнесът и туристите.
 
Какъв ще бъде отливът на руски и украински туристи по последни данни на министерството?
 
Очакваният отлив на руски и украински туристи е тема, която е на дневен ред повече от година, и е процес, който не е иницииран от България. Международната ситуация носи негативи не само за нашата страна, но и за всички държави, които традиционно посрещат руски и украински туристи.
 
Разполагаме с данни за отлив в рамките на около 30%, но това са временни данни и те показват нещо, което ние знаем - че сезонът няма да е лек. Русия и Украйна са наши целеви пазари, но такива са и компенсиращите пазари като Германия, откъдето се чака ръст от 5%, например. Ръст се очаква и от Литва, Латвия и Молдова  - с около 40%, Беларус– около 5%, Полша и Чехия – 5-8%, туристите от Румъния и Великобритания ще запазят миналогодишните си нива, от Франция ще са повече с 5%, от Израел чакаме ръст от около 10%. Турция, Гърция отбелязва ръст от около 10%, Сърбия и Македония също показват ръст с около 2 до 3 %, а съседните страни са нашите най-основни пазари. Надявам се, че тези прогнозни данни ще се реализират и до голяма степен ще компенсираме очаквания спад.
 
Хотелиерите очакват помощ от страна на държавата, за да се справят с прогнозирания спад...
 
Данните за очаквания спад на руските и украинските туристи са разнопосочни – бизнесът говори за спад от 30 до 80%. Както ви казах, нашите прогнози са по-умерени, но не това е най-важното. Очаква ни труден летен сезон, с който ще се справим, само ако обединим усилия.

Вместо това някои представители на бранша преекспонират ситуацията, от което губят всички. Ние като държава сме предприели редица стъпки – облекчихме процедурите за издаване на визи за руски и украински туристи. Страната ни участва на всички големи туристически изложения. В постоянен диалог сме с Европейската комисия и работим за създаването на чартърна програма от следващата година, която да действа в крилата на сезоните.

Полагаме усилия и да подпомогнем бранша в диалога му с банките и с други кредитни институции, но, както казах, ние можем само да помагаме и да създаваме по-добри условия, но не можем да изземем функциите на бизнеса. Както казах, работим и за облекчаване на административната тежест.

Ако трябва да обобщя – правим всичко по силите си, за да отговорим на нуждите на бранша, но често чуваме противоречиви и взаимноизключващи се мнения от тяхна страна. Което ме води към другия основен проблем пред сектора – браншът трябва да се консолидира и обедини, защото в момента има прекалено много организации, част от които на практика представляват само себе си. В тази ситуация не можем да си партнираме ефективно, което не е в ничий интерес. 

За имиджа на България като туристическа дестинация - прочетете цялото интервю в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase