Снимка: http://www.freeimages.com/

24-и юли е Национален ден на текилата в САЩ, където продажбите на спиртната напитка са се увеличили почти двойно през последното десетилетие, преминавайки границата от 2 млрд. долара през 2013 г., пише Quartz.

Най-бързия растеж на американския пазар отбелязват високият клас и супер премиум текилата, продажбите на които се увеличиха съответно тройно и петорно между 2003 и 2013 г., посочва Съветът за дестилирани напитки в САЩ (Distilled Spirits Council of the United States, DISCUS).

Дните, в които текилата беше разглеждана като евтина алкохолна напитка, чийто вкус трябва да бъде смекчен със сол и лимон, вече са минало. Тя се превърна в една от изисканите напитки, които са „само за посветени“.

Текилата намери нови и фанатични ценители. Появиха се барове, специализирани само в продажбата на текила. Има и туристи, които пътуват до планините отвъд Гуадалахара, Мексико. Там се произвежда текила с помощта на 400-годишни методи за обработка на растението агаве, което се мачка с вулканични камъни. Има и няколко новости в производството от рода на това, че по време на процеса на ферментация свири класическа музика.

Производството на висок клас текила от 100% синьо агаве е трудоемък процес, който се регулира с програма, включваща случайни проверки на качеството и сателитно наблюдение на полетата с агаве.

Знаменитости, включително Джордж Клуни и Джъстин Тимбърлейк, пуснаха на пазара собствени марки текила наскоро, а компанията за производство на алкохолни напитки Patron от тази година продава два вида висок клас текила – Gran Patron Piedra, която струва 399 долара за бутилка, и “артистичната“ линия текила Roca Patron.

Gran Patron Piedra е стара текила, наречена още „extra añejo” - категория, която не съществуваше до 2005 г., когато беше дефинирана от Мексиканската национална комисия по стандартизация. Тя я определи като текила, която е престояла минимум три години в дъбови бъчви.

Но дори и с увеличаването на популярността на най-високия клас текила, премиум категориите (коктейлите с текила) все още са гръбнакът на американския пазар според DISCUS. Маргаритите са били най-популярният коктейл през миналото лято.

Ключът към растежа на пазара на текила в САЩ според Distilled Spirits Counsil е, че производителите са открили как да правят алкохол, който е „достъпен за всички американци“, като предлагат текила „за всеки джоб и повод“.

Ароматизираните текили, които се намират в по-евтиния сегмент, са официално признати от Националния комитет по стандартизация в Мексико през 2005 г. По онова време текилата преживява „криза на идентичността“, борейки се да превземе нови сегменти на международния пазар, въпреки че е смятана за напитка, консумирана от по-бедните, пише AP.

Регулаторните органи в Мексико решиха да последват стъпките на водката, като признаят ароматизираните разновидности на текилата с надеждата да се справят с проблема с агавето. Увеличаването на популярността на текилата през 90-те години доведе до недостиг на растението. След това всички се втурнаха да компенсират това, засаждайки повече агаве от обикновено. На растението му е нужно около десетилетие, за да порасне, ето защо ефектът от този ход беше усетен чак през 2000 г., когато се оказа, че има прекалено много от него.

Въпреки че потреблението на текила е най-голямо в Мексико и САЩ, и търсенето на международния пазар се разраства. Напитката постигна известен напредък и във Великобритания, а Китай ще е следващият ѝ голям пазар, сочат прогнозите на Спирос Маландакис, анализатор на Euromonitor. 

Още новини за алкохолната индустрия можете да четете в Investor.bg!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase