Снимка: архив, БулФото

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком да се възползва от уязвимостта на възрастни хора, като ги подтиква да сключват неизгодни за тях договори, с чиито условия нямат възможност да се запознаят и не разбират, но ги обвързват дългосрочно.

Търговецът не е използвал индивидуален подход, който да улесни възрастните хора в ориентацията им, нещо повече – умишлено се е възползвал от тяхната уязвимост, установили проверки на контролния орган.

Проверките са извършени по повод множество жалби на потребители, които се оплакват срещу практиката да ги принуждават да сключват договори за нови телекомуникационни услуги, които не са им необходими, информира КЗП.

78-годишен потребител твърди в жалба, че е подведен. Той подчертава, че не е имал информиран избор и е действал под давление на служителя на мобилния оператор. Доказателство за това е установеното от КЗП обстоятелство, че потребителят е положил подписа си под договор с клауза за незабавно активиране на нова услуга, за което разбира едва когато получава касова бележка със съответната сума за ползването й.

Установено е още наличие на два неидентични екземпляра на договора с потребителя – единият за предоставяне на телефонен апарат, а другият - за незабавно активиране на услуга.

Обстойната проверка на практиката на телекома констатира още, че договорите се подписват набързо и на крак, тъй като липсват места за сядане на възрастни хора и няма възможност и условия те да се запознаят детайлно със задълженията, с които се обвързват. Те обикновено са по пет-шест страници с дребен шрифт, с много информация и изискват внимателен прочит.

След настойчиво увещаване по-възрастните хора подписват договорите, без да са запознати с условията в тях, а само с „разясненията” на консултантите, чиято единствена цел е сключване на договора. Действително потребителите удостоверяват волята си с подпис и е трудно да се докаже с какъв точно разговор или стимул са подведени, подтикнати или излъгани.

Факт е, че след допълнителен поглед и прочит със съдействие и разясняване вкъщи, например, едва след сключване на договора възрастните хора се чувстват обвързани дългосрочно, без това да им е нужно.

КЗП установи още, че консултантите са длъжни да предлагат продуктите на телекома на всички клиенти в офисите. При заплащане на сметката си потребителите получават и примамлива оферта, за която някои от тях не са готови. Особено уязвими са възрастните хора, които поради характерна за тях слабост и неразбиране, е възможно да влязат в договорни отношения, които са в ущърб на икономическите им интереси.

Хората от т. нар. „трета възраст” са по-беззащитни, тъй като може да имат здравословни проблеми, доверчиви са предвид факта, че са живели във времена с различен начин на организация на икономиката и им е много трудно да се адаптират към настоящите пазарни условия, допълват от КЗП.

Друг 73-годишен потребител твърди, че след посещението си в магазин на визирания телеком по повод проблем с мобилния си апарат получил предложение за нов и така се оказал с още два договора. Проверка установила, че потребителят не е прочел изобщо или обстойно договора си, защото в него е отбелязано, че е семеен и на трудов договор на пълно работно време, което не е истина. В действителност потребителят е вдовец и пенсионер.

На практика жалбоподателите още същия ден се връщат в офисите на търговеца, за да пуснат жалби и да изразят несъгласие с договора или договорите, които са подписали. Оттук следва изводът, че са взели решение необмислено, набързо и винаги със съдействието на служител в офиса и в този смисъл е несериозно това поведение да се приписва на отделния служител на фирмата. Очевидно тя е наложила горе описаната практика, като е поставила необходими за осъществяването й условия, установяват от КЗП.

Комисията съветва потребителите да се запознават предварително със съдържанието на договора и едва тогава да го подписват. Те следва да обърнат специално внимание на месечната такса за услугата и срока на договора.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase